לא עובדת בשביל אף אחד.

כיום כבר ידוע שלפרסומות ישנה השפעה על הדרך בה אנו תופסים את העולם. התפקיד של הפרסומת במהותו הוא להכווין התנהגות- לגרום לנו לקנות דבר מה, לעשות דבר מה, לרצות דבר מה. גם אם לא תסכימו לקבל את הגישה שפרסומת מקבעת תודעה, אפשר לפחות להתפשר על כך שהיא מעצבת תודעה שהרי מחקרים רבים מראים שאנשים הצופים בפרסומת מאמצים את המציאות המוצגת בה כמציאות האמיתית.

הרבה פרסומות מכעיסות אותי אך לאחרונה יש זן חדש של פרסומות מעצבנות: פרסומות מהזן שמשרדים ממשלתיים מוציאים לאור.  פרסומת אחת כזו יצאה לא מזמן בחסות משרד התמ"ת כשתפקידה הוא לעודד אותנו, הישראלים, לקנות כחול לבן. בסרטון רואים את השחקן יוסי מרשק הולך לו ברחבי העיר, כאילו הייתה שלו כמובן, ואומר "שלום" לאנשים שעל פניהם הוא חולף. חברו, עידו מוסרי, שואל אותו מאין הוא מכיר כל כך הרבה אנשים ויוסי מרשק מסביר לו ש- "הוא עובד אצלי… וגם זו עובדת אצלי…" וכן הלאה. לבסוף הקריינית אומרת: "כשאתה קונה כחול לבן אתה תורם ליצירת מקומות תעסוקה, ככה שכולם בעצם [פאוזה דרמטית] עובדים אצלך".

מקסים. אם אני אקנה כחול לבן אני אהפוך לבוסית של כולכם. אתם תהיו העבדים שלי. כלומר, עובדים… טעות קולמוס. כן, זה מה שיגרום לאנשים לקנות כחול-לבן: תחושת הכוח הנכספת שתחכה להם בסופו של תהליך. אינני יודעת מה עצוב יותר- אם זה מה שהמפרסמים חושבים עלינו כצרכנים ישראלים או שזה מה שמשרד התמ"ת באמת מנסה להנחיל.

חלילה אם משרד התמ"ת היה הולך אולי על קו של אחריות קהילתית, ערבות הדדית, יצירת כלכלה משגשגת או באמת על הקו פשוט של יצירת מקומות עבודה (שהרי חסרים כיוון שהעובדים הזרים ללא היתר לוקחים לנו. איפה "נועה הראל, סטודנטית" כשצריך אותה?).

לא. משרד התמ"ת החליט שהדרך הכי טובה היא לגרום לישראלי לחשוב שכולם שייכים לו והכל מגיע לו. הטלפנית במוקד שירות לקוחות? עובדת אצלו, אז למה שלא יגער בה וידבר בחוסר נימוס? והנהג באגד? גם הוא עובד אצלו, אז אפשר לצעוק עליו ולקלל. המוכר בחנות הבגדים? גם עובד אצל מר ישראלי ואם הוא יתחצף שוב הוא ידאג לפיטוריו! הרי הישראלי אוהב דיכוטומיות של "אני והם" ולפי משרד התמ"ת, בעיקר אוהב את הדיכוטומיה וההירארכיה של יחסי עובד-מעביד.

ולקינוח, פרסומת בונוס. סיליט "שאני אשפשף" בנג יוצאת בקמפיין חדש בו היא מגרילה לקוני המוצר עוזרת בית לשנה. שאלה חשובה שאיתה אני משתעשעת היא האם כשסיליט בנג העסיקה את אותה עוזרת מיוחלת (לבטח בסכום נאה, אין ספק), היא כתבה בעיתון: "דרוש/ה עוזר/ת ניקיון" כפי שמחייב החוק?

 

—–

(רעות כהן)

אודות ראומה

בלוג עם תודעה
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

3 תגובות על לא עובדת בשביל אף אחד.

  1. galithatan הגיב:

    אפשר לומר שהתמ"ת אימץ את האופי הישראלי – אם אתה לא יכול להילחם בו, הצטרף אליו.
    כמה נוח… וכמה לא לעניין. את צודקת 100%.

  2. 10krun הגיב:

    גיליתי עכשיו את הבלוג, בעקבות הרשומה האחרונה על הסטטוסים המטופשים בפייסבוק. אני מוכרחה לומר שטוב לקרוא אתכן, אני מניחה שתחסכו לי הרבה מילים בעתיד.

  3. דנה הגיב:

    אז זהו שהפרסומת הזו תמיד החליאה אותי ועכשיו אני מבינה טוב יותר מדוע. מציקה לי השאלה הבאה: האם באמת יש נשים שמושפעות מהפרסומת הזו וקונות בדיוטי בגללה, נראה מופרך.. אך אני מניחה שאם זה לא היה עובד לא היו יוצרים כאלו פרסומות ולא היו ממשיכים להשקיע בפרסומות חדשות ומתחדשות מן הסוג הזה… הרי הפרסומות הללו עולות הרבה כסף כידוע. וכסף הוא כל מה שמעניין את מי שעומד מאחורי הפרסומת, כן זה עולם כלכלי.. לא חשוב אם בדרך רומסים את דימוי האישה וכבודה/ אופס כבוד זה משהו שלא קיים היום לאישה, איך בכלל העזתי לכתוב את המילה הזו. איזה שטותי😉 "חושבת כמו בלונדינית" !

כתיבת תגובה

