על הכוס המגולח והפתולוגיה הגברית
בתוך המיטה :
ד': […] איכס..אני לא אוהב בוש
נ' : יש משהו נכון בלאהוב דבר שלם, כמו שהוא.. שלא צריך לשנות אותו. מה הבעיה בבוש?
ד' : אתן הנשים מגלחות שיער בכל הגוף והיכן שלא צריך מגדלות זקן..למה?
נ': לשיער ערווה יש תפקיד, להגן על איבר המין…
ד: אם זה ככה, אז למה את מגלחת?
נ': כי לא מצאתי מישהו שיאהב אותי ככה.
(מתוך סדרת ריאליטי, 2010)
נ', שחקנית מוכשרת, דוגמנית בינלאומית שבתוך עולם בו נשים נתונות לסד יופי נוקשה, אלים ופיקטיבי, היא הדבר הכי קרוב למודל המדומיין הזה. ד' בפרק אחר, מכתיר אותה כאחת הנשים היפות בישראל. עם כל תעודות ההכשר הללו היא לא הצליחה למצוא גבר שיאהב אותה- כך כמו שהיא, עם שערות ערווה, סימבול של מיניות נשית, הסמן המובהק למעבר מילדות לבגרות מינית.
נ' כדוגמא לנשים בכלל – עוברת רדוקציה מוחלטת לאיבר המין שלה. אם איבר המין שלך, כלומר את, לא כנועה לעין הממשמעת הגברית, לא עשינו עסק. היא מוותרת על אמירות נבובות כמו "אני יותר אוהבת את זה ככה, זה בשביל עצמי" ומצהירה בכנות נדירה שהיא היתה רוצה לשמור על שערות הערווה שלה, אך לא מצאה גבר שיאהב אותה יחד איתן, כמשהו "שלם" לדבריה.
בבחירת המילה שלם נוגעת נ' בדיוק בעצבים החשופים של הסוגיה. היא מבינה שהדרישה לערטל אותה משערות הערווה שלה מביעה חוסר יכולת לקבל אותה כאישה תלת מימדית, מורכבת ובעלת מיניות, ויוצאת נגד הפטישיזם הגברי שמנסה לחתוך אותה לחתיכות. פטישיזם הוא ההתייחסות לחֶלק בתור שלם. גברים שמתגרים יותר מסמלי מיניות מאשר ממיניותן של נשים הם גברים פטישסטים. נ' מבינה את זה – היטב- אך עדיין, מתוך הרצון האנושי להיות נאהבת ונחשקת היא נכנעת לדרישה הגברית לכוס מעורטל וילדי- כזה שמרוקן את האישה מהמיניות שלה.
שיער הערווה הוא הסמל המוסכם למעבר בין ילדות לבגרות מינית, לכן הוא מהווה דימוי ויזואלי חזק ביותר למיניות הנשית. ילדה ללא שיער ערווה היא לא מסוכנת, אין לה דרישות מיניות (כמו להגיע לאורגזמה רחמנא ליצלן), היא גם עדיין לא קיבלה מחזור ואין סכנה לעבר אותה. האישה המגולחת והבגירה מבחינה חוקית מהווה פשרה על פנטזיית הגוף הילדי. לי נראה שהויתור על הגוף הילדי לא נובע בהכרח מהבנה עמוקה של העיוות החברתי הזה. נראה לי סביר יותר, כי הויתור מתקיים רק בשל הטאבו שקיים על פדופיליה וההסתכנות הפלילית הכרוכה בכך. הגבר "מתפשר" על גוף נשי שהפרוייקט המרכזי שלו הוא לההיפך, לילדי. מגולח, ממושמע, שדוף, ללא עכוז, ללא ירכיים, ללא פגמים וללא שיער ערווה. "בואי, בואי לאבא".
נשים הנאלצות לאמץ את המודלים הפורנוגרפיים של גברים, ואפילו מצליחות להראות בהתאם, צפויות למפח נפש. גברים אינם צורכים פורנוגרפיה ודימויים פיקטיביים של נשים בגלל שהם חושקים בנשים שנראות כך, כוח המשיכה של הדימוי טמון בעובדה שאלו לא באמת נשים אמיתיות, אלא דימוי דו מימדי בצורה של אישה. הקסם הפורנוגרפי שמהלך על גברים הוא בדיוק זה שלא מאפשר לאישה המדומיינת הזו להתעורר לחיים, התעוררותה של האישה לחיים, התהוותה לסובייקט בעל קול, תחבל בפנטזיה הגברית על אובייקט אילם וחסר ישע.
זה מזכיר לי את סיפור בת הים הקטנה, שעל מנת לזכות בזוג רגליים ובמה שביניהן, ולהתאחד עם אהוב ליבה, נאלצת לוותר על קולה הערב. המכשפה כורתת את לשונה, ובתמורה נותנת לה רגליים ואת היכולת להלך על פני האדמה. בת הים הקטנה נאלצה לבחור בין להיות בעלת כוס לבין להיות בעלת קול – סמל מובהק של סובייקטיביות. היא לא יכולה להחזיק בשניהם יחד. היכולת להיות סובייקט מדבר, מביע ובעל דעה אינו יכול להתקיים יחד עם הגוף המיני החושק והנחשק. כך, הקול מתמזג לתוך איבר המין והופך כל דיבור נשי להזמנה לסקס. בת הים הקטנה הוא המופע החילוני המקביל של "קול באישה ערווה" החרדי. הכוח של סיפורי הילדות הללו בעיצוב המיניות והמגדר מתפקד בדיוק כמו פסק הלכה או נוהג דתי. המסר לילדות – דתיות וחילוניות – הוא ברור: אם את רוצה להתאחד ולהתייחד עם אהובך ותרי על קולך.
הבייבי דול הוא דוגמא נוספת למוצר שמגלם בצורה האולטימטיבית את הפנטזיה הפדופילית הגברית. הבייבי, התינוקת הזכה, הבתולה שנעדרת כל סממן של מיניות בהכלאה סוטה עם הבובה, האובייקט הדומם, שלא יכול להחזיר מבט, שאין לו קול וגם לא צריך להחליף לו תיתול. הפנטזיה באובייקט דומם ובו בזמן באובייקט תינוקי ונושם, מחרידה מכדי לתארה במילים. עיון זריז בתוצאות החיפוש של גוגל לביטוי יבהיר בצורה הטובה ביותר על איזה אובייקטים מבוססת הפנטזיה הגברית ומהיכן שואב עולם הדימויים שלה.
במציאות הזו של כוס נגד קול, שיער ערווה הופך לדיל ברייקר. לפני כשבוע ישבתי בבית קפה עם שני גברים חביבים ונאים למראה. אחד מהם, גבר שלחלוטין לא אכנה אותו חזיר שוביניסט (מה גם שהוא מקשיב נהדר ולא מתגונן מידי אל מול טענות פמינסטיות), טען בפני כי שיער ערווה מגעיל אותו. "אם אני מוצא את עצמי במיטה עם אישה שיש לה שערות בכוס, אני בורח", אמר המסכן, נמלט על נפשו מהכוס הנשכני. הוא לא בורח מפאת העדר חוכמתה, לא מפאת העדר יופיה, לא מפאת מצבה המשפחתי וגם לא מחוסר היכולת שלה להעניק אהבה, לא. הוא בורח משיער הערווה.
הבחור בטוח שכרגע הוא ניסח את ההעדפה המינית הפרטית שלו, ושיש לו אוטונומיה סקסואלית שאין לה קשר להבניית המיניות והגוף הנשי ולקשר ההדוק בינה לבין תעשיית הפורנו הגברית.
"שיער זה לא אסטטתי", "שיער נתקע בשיניים", הוא שוטח בפניי כהנה וכהנה קלישאות שגברים מאמצים כדי לעשות רציונליזציה לסטייה שלהם. אז אני מקשה: "היא צריכה לגלח הכל, יעני חלקה כמו תינוקת?" החמוד:"כן". "ומה לגבי המשולש הקלאסי, אתה יודע, מפשעות נקיות ומשולש קטן שמסתיר את הכוס? "לא, לא, לא, נקי לחלוטין". המשולש הסימבולי כבר לא מספק את הסחורה, ואני לא יכולה שלא להיות בפאניקה שגברים כאלה מסתובבים ליד ילדות קטנות.
נחזור לד',"למה אתן מגדלות זקן?" הוא שואל את נ', "מסירות שיער בכל הגוף ומגדלות זקן?" היא עונה לו: "שיער ערווה נועד להגן על איבר המין" אותו זה לא מעניין, ובכלל גברים מעולם לא היו חסידי בריאות האישה. הוא מבחינתו עסוק בלהצמיד לאיבר המין הנשי דימוי גברי של זקן, זאת כדי להתריע בפני הפרטנרית שסממני גבריות כמו שיער עלולים לעורר בו דחייה כגבר הטרוסקסואל, בדומה למדי לאופן בו רגליים שעירות נתפסות גם הן גבריות ועל כן לא נשיות, לא סקסיות. ד' למעשה רק מצטט מסורת ארוכת שנים של ביטול המיניות הנשית באמצעות הגברית. הנשים הן גבר מסורס, פין מקוצץ וכוס מעופש.
תתגלחי, תתיישרי תתיילדי, בייבי.. העקצוץ לא נעים לי, זה נכנס לי בשיניים, לא רואים כלום, זה לא אסטתי.. מא'כפת לי שהסרת השיער גורמת לך אי נוחות, שאת מרגישה שאני לא אוהב אותך בשלמותך, ובטח שלא אכפת לי ממחוזות הסבל שאני משלח אותך אליהם למריטה, הסרה, חיטוי, חיתוך, לייזר, שעווה רותחת – במקום הכי אינטימי בגוף.
במישורים אנתרופולגיים יותר, אני מציעה לחשוב על הסרת שערות הערווה כטקס פגאני שמיועד להפיג את החרדה הגברית מן המיניות הנשית. פרויד כינה את המיניות הנשית "יבשת שחורה", ולמעשה רק תיאר את החרדה הגברית הקדומה מאיבר המין הנשי המאיים והמיסתורי שהגבר מפחד להיבלע בתוכו ולהעלם מן העולם כפי שבא אליו." הביצית לוכדת את תא הזרע הזריז ומסרסת אותו", הסבירו מדענים שצפו בתהליך העיבור ובכך שיוו לפחד הגברי מהכוס תוקף מדעי. היבשת הפרוידיאנית מנסחת את הכוס הערוותי כטריטוריה אניגמטית, חשוכה, פרימיטיבית שמשוועת לגבר הלבן שיבוא לתרבת אותה, משאו של האדם הלבן.
למעשה, הכוס המגולח מציע לנו משחק חיזור חדש, ישיר, צפוי ומיידי. הכוס המגולח מאפשר לגבר כניסה חופשית: אחת שתיים, פונקציונלי, אינסטרומנטלי, כלי מיידי לסיפוק צרכים. הכוס המגולח הוא כוס יעיל. מקסימום הנאה במינימום השקעה.
אני מציעה את ה"חישוף" הצה"לי כמטאפורה לתובענות הגברית לכוס חשוף. החישוף הצה"לי נועד לנקות שטח ממכשולים העלולים לחסום את שדה הראיה כמו מטעים, פרדסים, עצי זית ושיחים ולאפשר תצפית נקייה ופלישה קלה במאמץ מינימלי. מייצרים יתרון אסטרטגי על האויב, מנשלים אותו מנכסיו, מערטלים אותו ומשפילים אותו. כמו תמיד, הגבר הישראלי שחישף וחשף כמה טריטוריות בנעוריו לוקח את זה צעד אחד רחוק מידי.
כל עוד האישה תיתפס כטריטוריה שצריכה להיכבש ולהתיילד, חישוף יהיה פרקטיקה יעילה להשגת המטרה. חישוף הכוס מסייע לגברים במלחמתם הנצחית ביבשת השחורה ובסבך ההגנה של אישה על העצמאות המינית שלה.
רגע, אבל מה עם נשים שגם הן מעדיפות שבנות זוגן יגלחו? איך זה נכנס לניתוח שלך? אני מודה: גם אני מעדיפה כוס מגולח, שלי ושל בת זוגי (למרות שאני לעולם לא אכריח וזה גם לא דיל ברייקר), ואני דווקא טוענת שבמקום "ביטול המיניות הנשית" הכוס המגולח דווקא מעצים אותה מפני שהוא מגביר את הויזואליות של הכוס עצמו, השפתיים, הלחלוחית והדגדגן הנפוח והמגורה.
אבל השיער הוא חלק מהכוס.
וגם לסביות צורכות דימויים סקסיסטיים שמשפיעים עלינו, אף אחד לא חסינה.
ומה לגבי נשים שמעדיפות ש*בן*-זוגן יגלח את אבר המין שלו?
נשים צורכות הרבה פחות פורנו (אם בכלל), ומחוץ לעולם הזה אבר המין הגברי הוא די נסתר לבנות המין הנשי (אני טועה?).
אם כן, מאיפה נוצר הדימוי לפיו גם איבר מין זכרי מלא שיער הוא לא אסטתי?
אביב – לא ידוע לי לגבי צריכת הפורנו של נשים, והבנתי שדווקא די הרבה צורכות, אבל התפיסה של "שיער=זוהמה" מחלחלת גם על כיוון הגברים. יכולות להיות לכך עוד סיבות – אולי חלקן רוצות איזה שוויון בן הגילוח שלה לשלו, או כל מיני דברים אחרים, כמו שקיים גם בגברים. לא ברור לי אם אלו הן סיבות של ממש או תירוצים בגלל "שיער=זוהמה" שמתפשט בקצב עולה באוכלוסייה. אצל גברים זה עדיין נסלח. אבל לא הופך את העניין ללגיטימי.
יש גם איזה עניין בין העדפה למניפולציה רגשית ללעשות משהו כזה. אני מעדיפה בני אדם עם מראה מסויים – אבל זה לא יגרום לי להמנע מבני אדם עם מראה אחר באינטראקציה זוגית. אני גם לא אנסה להשפיע עליהם לעשות משהו שיעשה זאת.
אגב- יש איזה יתרון בלגמר גבר עם הפה כאשר אין לו שיער, במיוחד בגלל שהפעולה עצמה עלולה לעורר גאג ריפלקס – אפילו בטעות. אבל כמובן – זו לא סיבה. לא הייתה ולא תהיה לדרישה.
אביב – שליש מצרכני הפורנו הן נשים. לא בדיוק זניח.
אז את באה ממקום אחר. גברים, לפי מה שהבנתי (אני בזוגיות עם אשה כבר 11 שנה) מהכתוב לעיל, ממש נגעלים. הדברים שאת כותבת בסוגריים משמעותיים כאן מאוד.
מזכיר לי את הקטע הזה מהסופראנוס שפיץ' יוצא מעשרים שנה בכלא ומתלונן שכל הזונות מתגלחות, ונראות כמו חבורה של צופות. http://www.youtube.com/watch?v=PEGmJclcmZw
חחח לא הכרתי את זה, ההבדל בפרספקטיבות מעט משעשע…
בלי לומר שום דבר על הניתוח המעניין, יש פה טעות עובדתית אחת: ה"בייבי דול", לא ממש קשור ללבוש תינוקות (ראית פעם תינוק/ת לבוש/ה ככה?). היסטורית השם הוא סוג של תאונה מקרית (*) שנובעת מפרסומו בכרזה של הסרט "בייבי דול" משנות ה-50 .
לפרטים נוספים (יש צורך להוסיף אות t לכתובת):
htp://en.wikipedia.org/wiki/Babydoll
לשם ההגינות, מזכירים שם דמיון רחוק לסוגים מסויימים של לבוש של בובות או תינוקות, אבל זה נראה מאד far-fetched .
(*) כמו גם ה"ביקיני" שהוא אי ניסויי פצצת אטום שהיה בכותרות בדיוק כשחשבו על שם לסוג החדש של בגד הים הזה, או הטדי-בר שהגיע מקריקטורה על תיאודור רוזוולט.
מוסיף ומדייק: המונח הנכון לחיפוש אינו baby doll, ואפילו לא "baby doll" (הגרשיים משנים, מאוד), אלא babydoll.
הצליח להצחיק אותי.
כל הכבוד.
אחד הדברים הכי מבריקים שקראתי. המון חומר למחשבה. תודה.
ניתוח מעניין ונוקב!
כל הכבוד!
לדעתי אפשר להסתכל על סיפור בת-הים הקטנה כפנטזיה (נשית?) מטופשת לפיה אהבת אמת תתקיים גם "בלי מילים", הגבר שלך ידע מי את ויתאהב בך גם ללא תקשורת מילולית, כי אתם שתי נשמות שנועדו להיות ביחד…
בהנחה שהיא לא היתה חותכת את עצמה ונשארת נכה לשארית חייה (וכל צעד כאב לה לאחר מכן)- אז כן. אבל לא כך המצב. היא פצועה ומאוהבת ומוכנה להקריב את הנוחות והקול שלה (והוא הרי כן דיבר- רק היא לא דיברה) ואת חייה למען אהבה חד צדדית. הוא לא מתאהב בה בסוף.
אני לא זוכרת את הסיפור במדוייק, אבל אם אכן הוא לא מתאהב בה, זה דווקא טוב – זה אומר שאל לך לוותר על עצמיותך ואישיותך למען גבר, כי הוא מעדיף אותך כמו שאת ועם קול מאשר אישה פלקאט…. לא?
עדי
לפי הסיפור המקורי היא קיבלה את גמולה ונשמתה נכנסה לגן עדן. אני אוהבת את הסיפורים של אנדרסן בד"כ, אבל זה של בת הים קשה לי.
מצד שני, הייתה הרבה ביקורת חברתית בסיפורים שלו. אולי כדאי לקחת את זה ככה.
אם אהבה היא "בלי מילים", היא אמורה להיות כזו עבור שני בני המינים (לפחות בעולמו של אנדרסן הדני של אז…). איך אפשר להסביר את זה שרק האישה, הבתולית, אמורה לאבד את קולה עבור האהבה? האמת, אני מאוד אוהבת את הסיפור. בכיתי מול הוולט דיסני הזה יחד עם הבת שלי…לדעתי מדובר במשל על מות שכרוך בנישואים, וזה מיתוס עתיק. במיתולוגיה היוונית למשל, הנישואים של פסיכה ואמור גם כרוכים באובדן, כי כל טקס מעבר כזה לשלב חדש בחיים הוא אובדן של משהו שהיה קודם. רק שאצל גברים מפספסים את זה לפעמים…ומי שכתב את האגדה הוא גבר, שלא רואה את האובדן שלו.
מעולה!
נראה לי שיש גברים שאוהבים כוס מגולח בגלל העניין הילדי, חלקם בגלל העניין של החישוף (נדמה לי שזה מסביר גם את מה ש"מיכל שם בדוי" כתבה) וחלקם בגלל סיבות אחרות (בין אם מושפעות פורנו או לא). בכל אופן, הכוח להכתיב את ההעדפה הזו כנורמה, כ"יהרג ובל יעבור", הוא המטריד כאן.
אני חושב שגברים מתגרים יותר מפות מגולח משום שפסיכולוגית האישה שמנגד נתפס כחסופה יותר וקרובה יותר וכיבושה הדוק יותר. תנסי זאת אצל זוגך ותיווכחי.
עניין ילדי?!?! חשופה יותר? כיבושה?!
תגידו לי אתם חולים בראש? שניכם ? מה זה השטויות האלה?
לא כל דבר הוא פסיכולוגי ברמה הגבוהה של המוח
ודי כבר לעשות מכל הגברים פדופילים וחולי נפש.
כמו שאסור להכליל על נשים – אסור להכליל על גברים. גועל נפש התגובות שלכן.
פוגעני, דורס ומשפיל. תתביישו.
אני חושב שאתה לא יודע פסיכולוגיה.
הי, אורטל
ניתוח מעניין, אם כי אני תוהה ביני לביני כמה הוא "ישראלי" מבחינת ההסתכלות הצבאית (ראי את זה למשל, על "וידוא גמירה", בחיי…, וחשוב לקרוא את התגובה הלפני אחרונה של עמרם: ענק http://www.shooky101.com/?p=60247).
פרויד כתב שהמיניות הנשית היא בשבילו "היבשת השחורה". בגרמנית זה בעצם לא "שחורה". הוא קרא לזה "היבשת האפלה" ויש לזה גם משמעות של שחור, וגם של משהו לא ידוע שנמצא בחושך, והוא גם מאיים כמובן…
וכאן נראה לי אבל ששווה להתייחס לא רק למרכיבים האוניברסליים: בכל התרבויות יש אכן פחד מהמיניות הנשית. זה הרי בפנים, חשוך ורטוב ולא ידוע. אבל לפי פרויד, זה הדבר שכל אחד מאיתנו רוצה: למצוא את האובייקט האבוד (השד) וכל מציאה של אובייקט חדש, היא חזרה על הראשונה.
אבל יש כאן גם מרכיבים תרבותיים שהתעלמת מהם: לא בכל התרבויות השיער הנשי הוא משהו אסור. תני לדודה לספר לך משהו: ננה, הזמרת הגרמניה, ייצגה את גרמניה באירוויזיון והתעלפנו לראות אותה מרימה זרועות וחושפת שיער ערווה, בזמן שבמרוקו מזמן גילו את ה"סוכר" (במלעיל כמובן…). נשים גרוזיניות השאירו את כל שערות הרגליים שלהן, כי זה היה סמל למיניות ויצריות ואטרקטיביות. גם נשים גרמניות וסקנדינביות לא מגלחות, רק בדור הצעיר. ועיתוני אנגליה רעשו לפני כמה שנים, כששיער בית השחי של אמה תומפסון רוטש בסרט.
אז יש כאן גם תופעה מודרנית:
הורדת שערות זה עסק עם הרבה כסף ושמעתי שבישראל רוב הנשים מלייזרות עצמן לדעת. אני יכולה לספר לך מגרמניה: גברים רבים מאוד מגלחים את שיער הערווה ובית השחי שלהם: שניהם סממני מין משניים. האידיאל הגברי השעיר גם משתנה: זוכרת את החזה השעיר של שון קונרי הגדול בתור ג'יימס בונד. אם תעקבי אחרי הג'יממס בונדי, תוכלי לראות איך החזה הולך ונהיה פחות ופחות שעיר, עד שמגיעים לדניאל קרייג החף משערה. אצל גברים ממילא רב הגלוי על הנסתר…היתרון הגדול אצל נשים שמגלחות את שיער הערווה: אף גבר לא יכול להגיד שהוא לא רואה איפה הדגדגן ולא מוצא אותו, אלא אם הוא חייל ישראלי שמדמה את הדגדגן לבונקר של נסראללה…
אני באופן אישי לא קונה סיפור של אישה שלא מצאה מישהו שיאהב אותה כמו שהיא שלמה. רובנו תולים את בעיות הקשר שלנו באחר, ובעובדה שהוא לא מקבל אותנו "כמו שאנחנו". בענין הזה את עושה שירות טוב: קודם אנחנו צריכות ללמוד לאהוב את עצמנו. כן, עם השערות שנתקעות בשיניים (וכשאוכלים לא נתקע אוכל בין השיניים?).
איריס יקרה, כמו תמיד את מאירת עיניים. כל כך צחקתי. אני מסכימה לגבי העניין הכלכלי, אך זה יהיה לחלק ב' של המאמר. זה פשוט היה עמוס מידי. ברור שזה משתנה בהתאם לזמן מקום ותרבות וראוי להרחיב על הסוגייה. כמה ימים ויהיה. אורטל
מי שנגעל משיער הערווה שלי מוזמן בחפץ לב לנוס על נפשו, כך יחסוך לי את הטרחה לרוץ בעצמי. זכורה לי הפעם שנחשפתי לעניין לראשונה, וזה אחרי שפגשתי חברה שסיפרה לי שהיא הולכת "לעשות מפשעות" ושאלתי אותה למה הכוונה. בבית, תודה לאלות, מעולם לא סיפרו לי על זה או לימדו אותי את זה. אז כששמעתי על זה פעם ראשונה בתיכון, הדבר היחידי שעבר לי בראש זה איך אני גורמת לחברה שלי להפסיק להכאיב לעצמה. זה לא בא משום אידאולוגיה, לא הייתה לי מודעות פמיניסטית בשקל (לא ידעתי בכלל מה זה פמיניזם מלבד זה שאבא שלי תמיד אמר לי שזו מילה גסה), פשוט נראה לי בצורה הכי בסיסית שחברה שלי מכאיבה לעצמה סתם. יש לי שיער ערווה והוא לא מזיק לי, אז למה?? קיבלתי איזה הסבר לא מניח את הדעת על ביקיני ושזה לא יפה אחרת. אז מדי פעם הן היו מספרות, לי היה עצוב לשמוע ובו זמנית זה כל כך לא היה חלק מהעולם שלי. זה היה משהו מוזר כזה שבנות אחרות עושות (מצד שני גם לא התאפרתי, ולא מרחתי קרמים וכאלה, אז הייתי רגילה שיש מלא "טקסים" שאני לא מבינה וככה השארתי את זה). רק בסביבות גיל 22 אחרי "שיחת בנות" ארוכה, השתכנעתי לנסות את העניין, רציתי להבין מה הסיפור. אחרי שסיימתי הייתי די מזועזעת, איבר המין שלי פתאום נראה לי תינוקי, ילדי כזה, נזכרתי באיך שהוא נראה כשהייתי בת 12. כאילו הפשטתי את כל הנשיות הבוגרת שלי ממנו, זה הרגיש לי רע. אני בכלל לא נכנסת לתחושות הפיזיות הנוראיות של כאב ההסרה והגירודים והגירויים של הצמיחה המחודשת. לא יכולתי לחכות שהשיער יגדל מחדש. מאז לא נגעתי בו. היו לי קצת יותר מ-10 פרטנרים לסקס עד שהכרתי את האיש שאני נשואה לו כיום. אף לא אחד מהם אמר לי משהו או גרם לי לחשוב שיש משהו לא בסדר עם השיער הזה, ייתכן וחוסר המודעות הטוטאלי שלי לזה שאני אמורה להרגיש "לא בסדר" כאישה שלמה תרמה לזה, וייתכן שבאמת קרה נס ונפלתי על הגברים האחרונים על הפלנטה שלא מחפשים בובת פורנו בכל מפגש מיני. לא יודעת. ככה או ככה, שום דבר לא יגע בשיער הערווה שלי מלבד יד מלטפת ולשון מענגת.
כל מילה בסלע! מזדהה. עברי כעברך, מעולם לא נתקלתי בזה ולא ביצעתי את זה, למעט שמועות שיש גברים שאוהבים זאת. מעולם לא גילחתי וכמובן שאין בכוונתי לגלח, ויותר מזה, לא פגשתי איש שביקש שאגלח ומוטב שכך!
גם אני מזדהה לחלוטין. תמיד הייתי אישה מינית מאוד, וכל בני הזוג שלי היו מרוצים. רק כסטודנטית לתואר מתקדם כשגרתי עם שותפה למדתי ממנה שלפני מפגש מיני היא פונה להסיר את כל שיער הערווה, ואמרה שהיא מרגישה מכוערת בלי זה. מדי פעם היו רגעים שכעסתי על אמי שמעולם לא חשפה אותי לאפשרות הזו כך שחייתי כל השנים בבורות, ומי-יודע-מה חשבו עלי הפרטנרים, אבל היום כשאני חושבת על אמהות, ברור לי שארצה שבתי תרגיש שזה בסדר שגדלות לה שיערות, כי גם לאמא יש, ואין שום רע בכך. אם היא תבחר להפטר מהן- תהיה זו בחירה שלה.
יופי ! כך צריך להיות.
וגם הלינק כל כך מדויק. אני מביאה את תגובתו של עמרם. חבל שלא ראיתי לפני ,הייתי מוסיפה למאמר.
עמרם ביום 6 בספטמבר 2009 בשעה 18:47קישור לתגובה
שאתה חותר למגע, מבצע חדירה, נע בכמה תנועות קצובות, מוודא גמירה, גומר גם כן, מקפל ציוד וזזים ליעד הבא
ממש כמו במלחמת לבנון השנייה
אם התגובה הזאת של עמרם (שמייצג רק את עצמו כמובן) היא כל כך רלוונטית לך, כדי להציג את שאר המין הגברי, אז אני יכול עכשיו להקרוא מחדש את מה שרשמת בקונטקסט יותר הגיוני (אך עדיין אני לא בטוח עד כמה הוא באמת קשור למציאות שכוללת את כל אוכלוסיית הגברים {והנשים אם להתייחס למיכל-שם בדוי})
לייקים זה פה?
גם את זה פוליאנה פראנק ניסחה באופן מאד מדויק
ממש כמעט הייקו.
אני עם האשה השלמה. לא שחשבתי על זה (או על עצמי) כעל "שלמה" או "לא שלמה". אני מורידה שערות מהרגליים ומהשחי, ובתקופת הקיץ ובגד הים גם במעלה הירכים עד לאגן – מעולם לא שמעתי תלונות על המצב "שם למטה", ובטח שלא "רעיונות לשיפור". לא מסטוצים חד פעמיים, לא ברומנים מעט יותר ממושכים ולא בזוגיות ארוכה.
חשוב גם את זה להזכיר, שלא תגיע לכאן מישהי, תקרא את הפוסט החשוב הזה, ותחשוב שמעתה והלאה עליה לגלח/להסיר/לתלוש. למעשה, עד לפני כמה שנים בכלל לא ידעתי שזה ה"סטנדרט" שצריך "לשאוף" אליו. אולי אני צריכה לראות יותר פורנו.
(ואם ישאלו מה ההבדל בין הרגליים לכוס, אז התשובה נורא פשוטה – רמת המטרד והכאב שונים לחלוטין)
בתור אשה בת 40 שמעולם לא הסירה שערות מאזור המפשעה, וזכתה לחיי אהבה נפלאים ומספקים, גם אני רוצה לומר לכל הקוראות והקוראים שאולי זה לגמרי מיותר להסיר משם את השער. תהנו מעצמכם כמו שאתם, כי אין לי ספק שבסופו של דבר, אתן הרבה יותר יפות ממה שאתן חושבות.
מצטרפת למגיבות האחרונות. הפוסט מוגזם ותופר מציאות מאוד חד צדדית, אף אחד מבני הזוג שלי מעולם לא התלונן על שיער הערווה שלי. גם הניתוח של בת הים הקטנה נעשה מתוך נקודת מבט מאוד צרה וחד צדדית. לראות את הזכייה ברגליים כסאבטקסט לזכייה בכוס זו לחלוטין פרשנות של הכותבת. אפשר לראות זאת כסיפור על הקרבה אולטימטיבית, וברור שלהקריב את הקול – גם לבחורה – הוא ויתור קשה, לכן אין פה שום דבר "מובן מאליו" בזה שבת הים מקריבה את קולה ולא הנסיך. גם אם יהיו כאלה שיטענו שהיא זו שמקריבה הכל ולא הנסיך – ובכן, זה העניין בהקרבה טוטאלית. אתה לא מסתכל על מה השני עושה, אתה עושה הכל למען האחר. וגם אם זה מאפיין נשים יותר משזה מאפיין גברים, הקרבה דורשת כח ובטחון מאוד גדולים – אפשר לראות זאת גם כך.
אין מגרה יותר מאישה לא מגולחת ומלאה לגמרי למטה כמה שיותר יותר מדליק
לא שקראתי אבל הייתי שמחה אם היה נחסך ממני הדיון הפסבדו פמיניסטי פסבדו פתוח הזה לצד השפה המתלהמת וצילומי נשים בבייבי דול.
דומה שאם לא קראת, הרי שהדיון בכל מקרה נחסך ממך, לא?
לייקים זה כאן?
http://www.facebook.com/l.php?u=http%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DZxB1jTzRC6U&h=gAQER0JR3AQHPxK5ZyQp4MgK5ivnJa60hfIzBRAxD-Y3trA
LOLZ!
לא בראתי אותו, גידלתן אותו לבד…
אמנם אני לא מבינה בעניינים האלה כי מעולם לא גילחתי דבר (כי אני לא רוצה ולא רוצה ננה ננה נה נה, אם אתם לא מזיינים אותי זה לא עניינכם, ואם אני אזיין או לא זוהי דאגה שלי ולא שלכם תודה ושלום ויש לי עוד כמה משפטים כאלה)
אבל נראה לי ששיער הפות הוא לא בדיוק תכתיב חברתי. כי את הפות אי אפשר לראות (לצערנו, אולי יום יבוא….)
הפות נמצא בחיים הפרטיים של האדם, רק לשותפים למין יש זכות לראות אותו ולצאצאים גם אבל רק כשהם יוצאים ממנו…
וזה בניגוד לשיער רגליים ובית שכי, (שאנשים זרים ברחוב חושבים שיש להם זכות להעיר בנושא, ומי שאל אותם, אם הם לא רוצים לזיין אותי, מה איכפת להם, ואם הם כן לבקש שיפורים זאת דרך גרועה להתחיל עם בחורה… ) שאותם אפשר לראות ואנשים מרשים לעצמם להתייחס לגוף של נשים זרות כרכוש ציבורי.
קשה לי להאמין שזוגות (שאחת או יותר מתוכם היא נקבה) שחיים מליון שנים ביחד, ואולי אפילו העמידו צאצאים באמת מקפידים על המנהג הזה. בעצם אני בטוחה שלא.
לפי דעתי החברה לא מכתיבה גילוח של הפות אלא התעלמות מהפות, היא מכתיבה הכחשה של העובדה שגדל שם שיער כי היא מכתיבה הכחשה שגדל שיער בכלל על הגוף של נשים. למה מתעצבנים על נשים ברחוב שלא מגלחות? כי הן שוברות את האשלייה – לא רק "דורשים" מאתנו לגלח, אלא דורשים מאתנו ליצור אשלייה שמעולם לא גדל שם כלום, הגילוח עצמו צריך להיות סוד. אפילו אם יראו בסרט/פרסומת אישה שמגלחת רגליים הישחקנית תהיה מגולחת מראש.
הפות הוא סודי, ולכן זה לא בדיוק משהו שמוכתב ע"י החברה, אלא חלק מההכתבה של החברה להעלים לנשים שיער בכלל.
מקווה שלא יצא לי ארוך מידי….
שמתי לב שבמחאה הוירטואלית שיצאה מהעולם הערבי בימים האחרונים, עם תמונות העירום של הבנות, בולט היעדרו של שיער ערווה בקרב המצולמות. אני תוהה למה זה המצב; מן הסתם אני לא יכול לפצח את כל הקודים התרבותיים שרצים בחברה הערבית ומתבטאים בעניין הזה, אבל אם אצטרך לנחש, אני אוכל לומר שמדובר בהמשך של האקט החתרני של הנשים האלה. הן בעצם אומרות שם: לא רק שאנחנו חושפות את עצמנו, אנחנו גם בוחרות לעצב ולקשט את עצמנו ואת גופנו איך שבא לנו, בלי לדפוק חשבון למסורת או לאסתטיקה המקומית. אולי דווקא בבחירה שלהן לא להיות "נשיות" (אלא "ילדות") יש איזה מימד טרנסגרסיבי.
טוב, לא יכולתי להתאפק. האמת היא שהורדת שער מגופן של נשים הוא דווקא מנהג שמקורו מזרחי ולא מערבי. אם תלך להודו, ערב הסעודית, מרוקו ומצרים תגלה שרוב הנשים מסירות שער מגופן מיד לפני החתונה. לעומת זאת באירופה ובמיוחד באירופה הצפונית ובמזרח אירופה זה לא היה נהוג עד לפני כמה עשרות שנים וגם היום הרבה נשים נשארות עם שערות על הרגליים כל ימי חייהן.
פייר אינף. ציינתי מפורשות שאני לא מומחה לנושא.
אגב, שני הגרוש שלי בנוגע לעניין הגילוח הוא שמדובר לאו דווקא בהתיילדות כמו ביכולת לעצב את עצמך (מ' סגולה) וכל מילימטר ומילימטר מגופך. הרי הדבר החשוב הוא, ואפשר לראות זאת בתעשיית הפורנו, לאו דווקא ה"גילוח ציחצוח" כמו עצם הטיפוח, התספורת, שבעצם אומרת שאת מקדישה זמן ומטפלת באזור הזה. איזה אסתטיקה כפייתית שתמיד היתה חלק מאידיאל הנשיות (כמו בספר שיר השירים, עם התיאורים המפליגים של כל איבר בגופה של האשה היפה וכו'). זה לא שונה מהבחינה הזאת מכל מיני סוגים של סטיילינג, בגדים, עיצוב שיער או כל מיני סוגים של body modification (פירסינגים, קעקועים וכו'). מהות הטיפול היא העניין, לא התוכן שלו.
ושיר (וקליפ) שמדגים את הנקודה הזאת היטב לדעתי:
אצטרף להמולת הסרטונים בנושא:
שיר ווידאו מעולים!!!
תודה אורטל, על הפוסט החד. מעבר לכוסים קרחים, יש גם את התהליכים של הבליץ' – האנאלי והווגינלי. זה חזק בפורנו עכשיו, וגם לא מזמן ראיתי סרט בנות כזה, די מצחיק האמת, שמישהי עושה בליצ' בתחת לפני החתונה כחלק מרשימת הטו-דו'ז. כאן זה כבר ממש להלבין את היבשת השחורה, גם במובן של ניקיון וסטריליות בתולית וגם בעניין האתני (שכמובן קשורים). התהליך של החמצון נוגע גם לשיעור. הרי בתור ילדות מתבגרות, מי שצומח לה שיער שחור על הרגליים או על הפנים נדרשת מיד להסיר אותו או לחמצן אותו. אם השיער בהיר ממליצים לך לא לגעת בו כי "אף אחד לא רואה". זה סבבה.
מצרפת גם לינק לציור של דושאן, של ספק גופה עם רגליים פתוחות ומוות בדמות כוס מגולח בין הרגליים: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/2/25/Etant_donnes.jpg
מסכימה בהחלט עם הכתוב. ועם זאת, הרבה מאוד נשים כבר עושות זאת כטקס עקבי, ומעידות על כך שהן נהנות ממצבן החלק. קשה להתנגד לתחושות החזקות של קבלה חברתית-מינית, הפיכה לחלק מסדר מיני פורנוגרפי, שבאות יחד עם ההשתתפות בפטיש החברתי הזה. כתבתי פוסט על חוויה אישית בתחום הזה בדיוק, בשנה שעברה:
http://meandiscourse.wordpress.com/2010/11/16/women_and_hair/
וקרן הגיבה על הפוסט שלי, בפוסט שטוען כי דווקא ניתן להתנגד למצב-עניינים זה:
http://meandiscourse.wordpress.com/2010/11/25/cheating_in_real_life/
איזה קשקוש מטופש להכעיס!
בן הזוג שלי משקיע בצרכים המיניים שלי לא פחות משאני משקיעה בשלו.
אני מעדיפה שיהיה מגולח מלמעלה והוא מעדיף שאהיה חלקה מלמטה. אין שום הבדל.
הפנאטיות הפמיניסטית שלך פוגעת בנשים חופשיות כמוני בניסיון שלך להפוך אותנו לסמרטוט כמוך.
אני בכלל חושבת שרצוי מאוד שגם גברים יורידו שם שערות. גם לי זה נתקע בשיניים. דרך אגב, יש הרבה הטרוסקסואלים שעושים את זה. לדעתי רב מה שנכתב כאן זו סתם פרובוקציה אבל מאוד אהבתי את הקטע על בת הים כל השאר ממש מיותר.
תודה לשערות ברגליים, התמונה של דושאן הייתה האופציה השניה אחרי מקור העולם. התמונה של דושאן שמציגה נערה/ילדה שנאנסה ומכריחה את הצופה להיות מציצן היא תמונה חזקה מאוד בעיני. בעיקר, שהדבר היחיד שמצביע על כך שזהו אונס פדופילי הוא העובדה שאיבר המין של הנערה/ילדה הוא ללא שיער ערווה. תודה לך.
תודה רוני על ההפניות המרתקות והחשובות הללו. נרשמתי לעדכונים
חוץ מזה שאין לי מושג למה א/נשים מרגישים צורך להגיב באלימות ועליבות (סמרטוט? גיבובים? פנאטיות? באמת? אתם עד כדי כך לא מסוגלים להכיל דעה שאינכן שותפות לה?)… אני חושבת שזה באמת חשוב להתבונן על מה אנחנו עושות ולמה. הרבה מאוד דברים שנשים עושות גם אם לכאורה מרצונן, שהם תוצאה ממציאות תרבותית/מגדרית שמחפיצה נשים. (אורטל, אם זה מעניין אותך, כתבתי פוסט על החפצה מינית של ילדות קטנות במדיה השיווקית, חלק מסדרה מתוכננת – באנגלית https://feminainvicta.wordpress.com/2011/11/13/the-lolita-effect-lessons-for-girls-series/ היו גם פוסטים על נסיכות דיסני, והפוסטים הבאים יהיו על תרבות נסיכות "princess culture", איך אנחנו מדברים לילדות קטנות כדי ללמד אותן שיותר חשוב להן להיות יפות מאשר חכמות, ועוד כמה נושאים. גם הצעות לנושאים נוספים יתקבלו בברכה).
מצד שני, אין כזה דבר חופש מוחלט מתרבות וחברות, ואם אני אוהבת את עצמי ככה (בלי שום גבר במשוואה), זה לאו דווקא נובע מכניעה לתרבות הפורנו. אפשר למצוא הרבה דוגמאות לדברים שאני עושה (ואוהבת) שמקורם מפוקפק אפילו בעיני עצמי (כמו ללכת על עקבים או לצבוע שיער), אבל המקור הוא לא העניין — המציאות היומיומית שלי עם עצמי היא העניין. ואני די מתעקשת על החופש שלי לבחור.
ציפי- פוסט מרתק ופרויקט חשוב.
אסופה של בבל"ת פמיניסטי,
האם נשים צריכות לגלח? לא, אתן לא צריכות דבר אבל להציג כאילו התעשייה הזו -"תעשיית היופי" היא תעשייה חד צדדית זה פשוט ניאנדרטליות ואגואיסטיות במיטבה
נתחיל כך האם שמת לב פעם מה מושא הערצה שלכן הנשים? מבראד פיט וכו', הגברים בפרסומות וכו' לכולם יש קוביות בבטן, חלקים לחלוטין(אף גבר לא חלק ככה באמת) לאף אחד מהם אין זקן או משהו כזה, למה? כי אלה סטנדרטים של מה שקב' מסויימת משליכה על כל החברה גברים ונשים כאחד, פשוט אתן הנשים מחפשות את האישור של התעשייה הזו והגברים גם אם כן(ע"ע את תופעת המטרוסקסואל) לא באופן קיצוני כזה, את רוצה להגיד לי (עם יד על הלב ובכנות) שאת תצאי עם גבר שמן\שמנמן, קצת קירח ועם הרבה שערות? תהי כנה עם עצמך ותשווי בין כל הגברים שאתן הנשים מגדירות כחתיכים גם הם אגב, לא מציאותיים האם ראית גבר מתבכיין על זה?
למעשה הנשים והגברים לא שונים בין אם זה דרך תעשיית האופנה או דרך תעשיית המין(מבחינתי אלו הולכות בד בבד לא שזה רע כל עוד כל אחד ואחת מודעים לזה שזו פנטזיה ולא מציאות) לגברים יש תכתיבי יופי ומין כמו ג'נה ג'יימסון הותיקה, טורי בלאק וכו' ואתן בראד פיט וכעת ההוא מעספור…
גם תעשיית הסרטים מכוונת ליופי מסויים.
עכשיו מה שנותר זה להבין שיופי הוא באמת בעיני המתבונן, יופי גם זה מושג שמשתנה כל הזמן במאה ה19 אישה יפה הייתה אישה שמנה, שנות ה60-90 הביאו את הרזון, כעת קצת מלאה. היופי משתנה כל הזמן לחשוב שהתעשייה הזו קובעת רק לנשים היא טענה שגויה מיסודה,
הבעיה אפילו לא אצל הגברים אלא אצלכן, אתן משתפות פעולה עם התעשייה הזו לטוב ולרע ולכן אתן אלה שנותנות לה את הכוח עליכן ולא אף אחד אחר.
א. די כבר עם המיתוס הזה על המאה ה19 והאידיאל השמן. אתה חושב על לפני הספירה, במקרה הטוב.
ב. למרבה ההפתעה, אני מסכימה (חלקית, מאד). נשים מזילות ריר על סמלי מין שהם בהחלט כולם אובר גבריים, סימטריים, שריריים, אתלטים ומשפריצי טסטוסטרון. להכחיש את זה, או לשייך את זה למערכת מדכאת ומחפיצה בלבד היא להכחיש את היצר המיני שלנו עצמנו, וחבל. אאאאבל- שים לב שאתה ציינת כוכבות פורנו ושחקני קולנוע, כאילו השניים שווים לזה לזה. בכך אתה עושה חתיכת עוול לגברים, ומפחית אותם לבבונים חובבי איברי מין ושפתיים משורבבות, חסרי העדפות אישיות החורגות מאיברי מין כגון תנועה, פנים, הבעות או אישיות משודרת (ותתפלא על כמות הגברים שמאוהבים ברונה קינן אך ורק בגלל עיניה היפות, קולה הערב והאישיות שהיא מקרינה)- ואני מתייחסת כאן רק לסמלי מין, כן? לא לאהבות ויחסים עם הא/נשים מסביבנו.
עכשיו, אתה מוחה על כך שגברים צריכים להתאמץ במטרה למשוך נשים, ושנשים לא מוכנות לעשות את ההיפך. למנות את אופני הטיפוח והשיפצור החיצוניים (שלא לדבר על הפנימיים) שנשים עושות כדי למשוך גברים, חוץ מתגלחת, זה משעמם נורא, וגם לא הנקודה. הנקודה האמיתית היא שאת רוב אותם אמצעי טיפוח ושיפצור נשים צריכות לעטות על עצמן יום יום שעה שעה, רק כדי שלא יקבלו מבטים מזועזעים מהסביבה. דהיינו, זה בסדר להתאמץ כדי למשוך את האחר. הבעיה היא שנשים מצופות למשוך את האחר כ-ל-ה-ז-מ-ן. כאילו להפסיק להיות סמל מין אובר מושך כל הזמן זו איזו כפירה בעקרונות הצדק וההגיון שלא ניתן לסבול. משם מגיע דיון הרגלייםהשעירות, ולא ממקום אחר.
לעומת זאת, הכוס השעיר היא חיה אחרת לגמרי. זה עניין כל כך אישי מגבר לגבר, אישה לאישה, שקשה למתוח מין ביקורת כוללת כזו, אפילו שזו נעשית בצורה מושחזת. הבעיה שלי היא שהגברים בפוסט הזה הם מדגם דושבגי לא מייצג, מהסוג שמרשה לעצמו להציב דרישות מהמין הנשי כולו לכוס מגולח, במקרה ויתמזל מזלן להתקל בו בחדר שינה חשוך. רוב הגברים שפגשתי היו מרוצים מעצם זה שהורדתי את התחתונים, ורק אם המצב היה נורא באמת (ג׳ונגל בלתי עביר לחלוטין, מהסוג שלוקח חמש שניות לקצץ במספריים), הם התחמקו באלגנטיות ממפגש פרצופי עם האזור.
הנקודה היא שזה לא הוגן כלפי רוב הגברים. החברה היא מין גוף ערטילאי שקל להאשים וקשה לשנות, שעיר (לול) לעזאזל שניתן להדביק עליו הכל ולזעום ולקצוף ולכלות את כל האנרגיה שלנו עליו, על ניתוח וכעס על הסטנדרטים שמציבה החברה- כשבפועל אנחנו כועסות על כמה קקות דפקטיבים. אני לא טוענת שאין סטנדרטים מעוותים- יש. יש גם דושבגים שאשכרה נגעלים מאשה שעירה ובוגרת, שלא מסוגלים להתמודד עם אישה חיה ונושמת שחושבת ומתחרמנת ומצמיחה שיער. אבל ההכללה על כל הגברים פשוט אינה הוגנת, ועוד עם פרשנות כל כך הרסנית וחד משמעית.
ציפי ערן כתבה על כך באופן הרבה פחות פוגעני והרבה יותר נכון לטעמי, בבלוג שלה.
ליאור, צר לי לאכזב אותך, אני לא מזילה ריר על בראד פיט. הוא יפה מדי לטעמי. מושלם מדי. לא אוהבת. ואני לא היחידה. גם לא על עוז זהבי "ההוא מעספור" כמו שקראת לו. אם תעבור על רשימת בני הזוג שלי תתפלא לגלות שאיש מהם לא היה עם קוביות בבטן. לנוכחי יש אפילו (אוי לבושה) כרס – והוא לא היחיד, היו לי גם חברים שמנמנים. וזה לא שאני בחורה מכוערת, אפילו לא ממוצעת. אם אני אשתמש במילים שבהם חברים שלי מתארים אותי – אני בחורה גבוהה, יפה, נשית וסקסית מאוד. אז אני מצטערת, קודם כל, לשבור לך את המיתוס.
שנית, אני מחזקת את דבריה של המשתמשת האנונימית שהגיבה לך – גם אם אנחנו מזילות ריר על שחקן זה או אחר, אנחנו משאירות אותו ברמת האידיאל. אין לנו ציפייה שבני הזוג שלנו ייראו ככה. ממני, לעומת זאת, נפרדו כי הייתי "שמנה מדי" (שיהיה ברור, הייתי אז מידה 38-40, משקל של 63 קילו על 1.72 מטר, לא תגיד בחורה שמנה, כן?). כמות הפעמים בהן נשפטתי על המראה שלי, שלמרבה הצער איננו מראה בר רפאלי / ג'יזל / סקרלט ג'והנסון /השלם כפי יכולתך, הייתה גדולה מדי. ואני חוזרת ומדגישה שאני בחורה יפה ובעלת מבנה גוף רזה ומעוגל במקומות הנכונים.
כשאתה מתעורר בבוקר, אתה הולך למקלחת, שוטף פנים, מצחצח שיניים, מתגלח יום-כן-יום-לא (ויש כאלו שאף פחות), מתלבש ויוצא למשרד. כשאני קמה בבוקר, אני שוטפת פנים, מנקה את העור, שמה סרום בסיס, שמה קרם עיניים, שמה קרם פנים, מורחת על השיער קרם לחות, מוודאת שהרגליים מגולחות אם אני לובשת שמלה או מכנס קצר, מורחת קרם על הידיים והרגליים כדי שלא ייראו יבשות, שמה צלליות לעיניים, שמה מסקרה לריסים ומורחת שפתון למניעת יובש בשפתיים. ואני עוד נחשבת לעצלנית שעושה את הדברים הבסיסיים בלבד. יש כאלו שמשקיעות יותר. למה? בדיוק בגלל מה שכתבה המגיבה השניה – כי ברגע שנאבד טיפה מהנשיות שלנו, יסתכלו עלינו אחרת. כי מאיתנו מצפים לזה. מכם לא. כי אנחנו מבינות שיש את הגברים על המסך ועל הפוסטרים, ויש את המציאות. אצלכם יש כאלו שעדיין לא קלטו את זה. לשמחתי הרבה מאוד, בן זוגי כבר נמצא ברמת ההתפתחות המתבקשת…..
אחי תלמד לכתוב
קודם כל אני חייב לציין שיש משהו בה שאמרת, אך למען האמת אני לא מאמין שכל הגברים חושבים בתת המודה שלהם את מה שציינת.
מעבר לזה שלי כוס שעיר לא מפריע, ולהפך יש נשים שאני אפילו אעדיף את זה אצלן…
סליחה על הבורות, אבל מה זה דושבגי?
http://www.urbandictionary.com/define.php?term=douchebag
ורק למען הסדר הטוב, האנונימיות ( קודם) הייתה פאשלה סלולרית 🙂
מתאים לך מאיה
כל עוד הדרך היחידה שלנו לקרוא לאיבר המין שלנו היא דרך מילה גסה, בלשון זכר-(אם אנחנו רוצות לדבר על המיניות שלנו בצורה ישירה), או דרך מילה מתיילדת וחסרת מיניות אם אנחנו לא אוהבות לדבר על הכוס שלנו, יש לנו בעייה. חוץ ממגיבה אחת, כולן וכולם דיברו על הכוס הנשי. כוס הוא בלשון זכר- שעיר, מסריח, פתוח,סקסי ומגולח. מילה שמחזיקה בתוכה את כל הדיכוטומיה לילית-חווה שדיברתן עליה בנוגע להבניות החברתיות על איבר המין הנשי.
אני לא יודעת מה איתכן- אבל לקרוא לאיברית המין שלי פות זה אפילו עוד יותר גרוע, כי זה באמת מרגיש כמו להיות ילדה מטונפת שרוצה לעשות סקס.
אני מחפשת כבר הרבה זמן מילה שתוכל לתאר את המיניות שלי ואת איבר המין שלי כמו שאני מרגישה שהוא- רכה, פנימית, מלאת עוצמה ומינית.
כמו הרבה דה-קונסטרוקציות אחרות, גם כאן צריך, לטעמי להתחיל מהטרמינולוגיה, שלפחות אותי, כמה שעירה שאהיה-עדיין כובלת לעולם דימויים צר שלא מאפשר לי לחוות את המיניות שלי בצורה מלאה ומשוחררת כמו שהייתי רוצה.
פרח, שושן, מעון, תותה, – את כולן שמעתי נאמרות באהבה. לכל אחת הקונוטציה שלה.
לי פות לא ממש מפריע למשל.
שחקי בלמצוא לך שם…הבנים הרי קוראים "לזה שלהם" בשם פרטי.
והשיער,,, אח השיער… תפארת והדר, הוד ריחני ומסתורי, מעלה מלא קונפליקטים ועכבות, מגרה, דוחה, טבעי.
שכל אחד ואחת ימצאו את מה שעושה אותם ליצורים מיניים שלמים עם עצמם ולא ידכאו את זולתם!
תודה, השכלתי.
בעניין הפטישיזם הגברי לגבי נשים מגולחות, מעניין אם יש מחקרים שמשווים את היסטריית הסרת השיער הישראלית, והיהודית-חילונית בכלל, לנתונים על הסרת שיער בקרב בני דתות אחרות, לדוגמה.
כי צריך לזכור שגברים יהודים (ומוסלמים) הם כבר גברים פגומים ולא שלמים, שחיסרו מהם חלק מאיבר המין שלהם שמגן עליהם עוד כשהיו ילדים. יש לי תחושה שמשהו בהרגשה הפחות המוגנת באופן לא מודע שיש לגברים נימולים, שכיפת הפין שלהם עירומה וחשופה לעולם, יכולה לתרום לתוקפנות אפולוגטית מסוימת, לצורך שלהם שגם בת זוגם (או בן זוגם) תהיה מופשטת מהגנותיה, עור חשוף וקירח שנידון להתחכך בלא הגנה בבד התחתונים, בתפרי המכנסיים הבולטים, וכו'.
לא שאני בא להגן על פורנו, אבל יש גם פורנו אחר. וגם יש גברים אחרים. וההשוואות לישראליות והציוניות צריכות לדעתי להיות מגובות בחקירה של פורנו ישראלי או לפחות בנטיות הישראליות בהעדפות הפורנוגרפיות (אפשר לבדוק בכלי של גוגל "גוגל טרנדס"). אחרת הייתי מגביל את הטיעון למשהו גברי אוניברסאלי ומשמיט את העניינים הצבאיים ציוניים כובשיים (לא שאני אומר שהאין בזה אמת פשוט זה מאוד ספציפי וכדאי לגבות את זה בממצאים בשטח).
בקשר לשיער ערווה הנה אתר מחיפוש מהיר בגוגל שהעלה אלפי תוצאות: http://www.bushgalleries.com
בקשר לקול הנשי וההתגרות ממניות נשית, יש פרוייקט שהוא חצי אירוטי חצי פורנוגרפי אבל זוכה להרבה גלישה מגברים שמתייחסים אליו כפורן (לפי ההצהרות באתר לפחות) Beautiful Agony והנה וידאו לדוגמא: http://video.google.com/videoplay?docid=-3571352441328458989
זה גם בתגובה למה שאמרת בקשר לדו-מימדיות שנראה לי קצת מוזר כי האופנה היום היא הרבה יותר וידאו מאשר תמונות…
טוב יצאתי ממש בקיא בפורנו בבלוג פמיניסטי, מקוה שלא יובן באור הלא נכון
אני בכלל פמיניסט שהיה נשוי במשך שנים רבות למישהי שלא גילחה, וזה ממש לא הפריע לי. עכשיו אני עם מישהי שאוהבת לגלח, היא מגלחת כבר כמה שנים, וזה נחמד, אבל קשה לי להגיד שיש לי העדפה לכאן או לכאן. לכן נראה לי שכל הדיון הזה לא ממש מבוסס.
פוסט מעולה.
ואו, מתי זה התחיל, האופנה הזאת? אני, שכבר לא נמצאת "בשוק" איזה כמה וכמה שנים, לא זוכרת דבר כזה. והייתי גם הייתי "בשוק". נתקלתי בזה רק פעם אחת, ב"מכון יופי", כששמעתי בפעם הראשונה את הביטוי "הוליוודי". הרמתי גבה, שאלתי מה זה ואמרו לי "אול דה ויי". הזדעזעתי ואמרתי לא תודה, אבל לא תיארתי לעצמי שזה כבר הפך למאסט.
אגב, אני רוצה לציין שבאותו מכון יופי שבו מורטים לנשים את השערות מאיבר המין שלהן בענייניות מדיצינית מוחלטת, אחת העובדות ממש התקשתה לחדור לפרטיותי כאשר ביקשתי ממנה לשלוף את הארנק שלי מהתיק ולהוציא משם כרטיס אשראי, כיווון שהיה לי לק שעוד לא התייבש על הציפורניים.
אכן מעניין ו(לא) נחמד.
זה ממש לא נכון שהפורנו מעצב את התפיסה שלנו בעניין הזה.
זה פשוט עניין של אופנה.
בפורנו של שנות החמישים, השישים או השבעים בבירור ניתן לראות בוש והרבה!
עם השנים, במיוחד עם המצאת הטכנולוגיה להסרת שיער, האופנה בנושא שיעור השתנתה וזה בסדר, כי אופנות משתנות (ולפעמים, אחרי מס' שנים – חוזרות). בהתאם, גם האופנה בפורנו (בנוגע לבוש) השתנתה עם השנים.
לא ניתן לדבר כאן במונחים סיבתיים ולומר שהפורנו הוא שעיצב את התודעה, כי עובדה שפעם זה לא היה כך. יתכן מאוד שבעקבות שינוי התודעה, גם הפורנו השתנה לאופן שבו הוא מוצג היום בנושא הבוש.
זה לגמרי סיפור הביצה והתרנגולת.
יש הרבה מאוד גורמים שמשחקים תפקיד בסיפור הזה (היסטוריה, אופנה, טכנולוגיה, חברה ועוד ועוד). כך שממש לא ניתן לטעון לקשר סיבתי באופן כזה וודאי על סמך דעה מאוד ומאוד אינדיבידואלית.
בד"כ כשאופנה כלשהי משתנה, הנשים הן הראשונות לאמץ אותה, אבל עם השנים, לאט לאט, זה מחלחל גם לגברים. אותו הדבר לגבי שיעור. היום יותר ויותר גברים מודעים לעניין השיעור והולכים להסיר או לגלח (בין אם הם הומואים או סטרייטים). לפני עשור לא פגשתי גבר שהיה מגולח למטה. במהלך השנים האחרונות לא פגשתי גבר שלא היה מגולח למטה. כך שזה לגמרי עניין של אופנה בדיוק כמו אופנה של בגדים או של תסרוקות.
להכליל ולומר שכל גבר (או אישה) שמעדיף כוס מגולח הוא פדופיל, זה פשוט נורא. זו אפליה לשמה שמבוססת על כלום. בעצם לא על כלום, אלא על שנאה עיוורת וגם חירשת כלפי מין שלם.
זה עניין של טעם אישי (תרתי משמע), זה עניין של אופנה ואין צורך לעשות מהומה רבה על לא דבר.
מסכימה בהחלט איתך יסמין
אפילו התמונה כאן היא של אישה מגולחת. מאוד. גם אם לא הכל. ככה לא נראית אישה במצב טבעי.
אוי, נכון. איך לא שמתי לב לזה?
אבל יש המון נשים שלא מגלחות והמון נשים שכן והמון כאלה שמעצבות צורה וכל אחת עושה מה שבא לה בסופו של דבר…
שום דבר לא בכוח ואם מישהי עושה משהו בעד כורחה, כדי שיאהבו אותה, לא צריך לכעוס על מי שלא אוהב אותה, צריך לכעוס עליה שהיא לא מתאמצת לאהוב את עצמה כמו שהיא אלה הולכת על הדרך הקשה.
אני אוהבת לגלח, עושה את זה מגיל 15 והאמת היא שזה הרבה יותר נעים ככה. בית שחי לעומת זאת אני שוכחת לגלח בשמחה ועדיין אוהבים אותי. אז נראה לי שזה לא מה שאת עושה אלה כמה את אמיתית עם עצמך וכל השאר זה סתם רגשי נחיתות וזה רק מאמת שטויות שפרויד אמר על נשים…
אני פשוט תוהה מה ההתייחסות של הגב' בן דיין לדרישה שלי שבן הזוג שלי יגלח לחלוטין את פניו, פשוט כי זה דוקר לי לנשק אותו ככה. האם אני רוצה שהוא יהיה ילד? האם אני משתיקה אותו? האם אני מסרבת לגלות יבשות שחורות?
ולעדי:
אני רוחצת פנים כי זה נעים לי ואני עושה את זה גם אם אני כל היום בבית עם עצמי. ושמה קרם לחות על הפנים כי אח"כ אני לא מסוגלת לחייך מהיובש. ושמה קרם לחות בידיים כי אחרת הן אדומות ומתנפחות ולא נעים להן (ואם יש אוויר לח אז לא). ושמה שפתון עם לחות פשוט כי אחרת הן נסדקות וזה לא נעים לי. מעולם לא שמתי קרם לחות על השיער, אבל אני מסקת ואוספת אותו כדי שיהיה (שוב) לי נוח.
לפעמים אני עושה דברים בשביל עצמי. לפעמים זה גם לוקח לי זמן, ולפעמים גם כסף.
קצת קשה לי להבין איך את מסיקה מזה שאני משתעבדת לאידיאל היופי הגברי (שהוא, ברוב המקרים, בכלל לא מודע למה שמתי על עצמי הבוקר ורק תוהה כמה זמן לוקח לי להתארגן..)
דמגוגיה במיטבה – בייבי – דול ?! נו באמת.. הכוס המוגלח מאפשר לגברים כניסה חופשית.. נווו באמתתת…
(אבל את כותבת מאוד יפה..)
הדס, המבחן לכך הוא פשוט: אם את מסוגלת ללכת לים עם שערות ערווה שמציצות מהמפשעה מבלי להרגיש מובכת או מחוללת. סבבה. בדר"כ זה לא המקרה ונשים לא מרשות לעצמן ללכת לים מבלי למרוט שיער. לעומת זאת גבר שילך לים עם זקן לא יצליח לגרור מבט משתהה מאף אחד. זה לא אותו דבר.
אבל הפוסט שלך הוא לא על "קו ביקיני" או איך שלא קוראים לזה, אלא על גילוח מלא, שאליו (אני מקווה) לא נחשפים כל הנוכחים בחוף. הדיון הוא על הבקשה של בן או בת הזוג לגלח. במובן הזה אני לא מבינה את ההשוואה שלך ולא מבינה אם את יוצאת נגד 'תכתיבים של החברה' או נגד 'תכתיבים של בן הזוג'. בסוף מדובר בדברים שונים, שההחלטה לקבל אותם או לא מונעת ממקומות שונים.
מציעה שתמקדי את הדיון והטיעונים שלך באחד מהם.
דבר אחרון – רעות כתבה לי שליהי הגיבה לעניין גילוח פנים. חיפשתי ואני לא מוצאת.. מישהו יכולה להעתיק לי?
לגבי קו הביקיני והרואים לא רואים – קודם כל אני התחלתי להוריד הכול בלי קשר לזוגיות, ובגלל שפחדתי שיראו לי את ה'גבעה' הזו מתחת לבגד ים כשאני הולכת לים.
ושנית – אני לא חושבת שאפשר לשפוט את הסיטואציה כתכתיבים של בן זוג אינדיבדואלי אחד, זה לא העדפה מינית ספציפית, אלא משהו חוצה וגורף שחל על הרבה (גם אם לא על כל) הנשים בחברה. אני בעצמי לא זוכרת איפה הגבתי ואיפה לא הגבתי, אבל העיקרון הוא פשוט. זקן לא נחשב טאבו ושיערות ערווה, בסך הכול – כן. ומעבר לכך – בהחלט ייתכן שאני אקרא פוסט מאיר עינים על הצורך הנשי בזקן מגולח, ועל התחושה הקשה והמתח שזה יוצר לגברים, ואני אחשוב עליו, ויכול להיות שאגיע למסקנה שצריך לשנות את אידיאל היופי בהתאם לטבע, ולא לשנות את הטבע בהתאם לאידיאל היופי.
אלא אם כן הוא מסתובב גם עם פיאות בסגנון אמנון יצחק ונכנס לחוף נודיסטים , אבל סתם זקן , באמת עובר בשלום.
צר לי לאכזב אותך אורטל, הפוסט שלך בנוי על תיזה שנובת מחוסר ידע, אולי בורות. המנהג לגלח את ערוות הכוס הוא מנהג דתי הקיים למעלה מאלף שנים.
אני שואל את עצמי, האם לא כדאי שתלמו יהדות?
מנהג דתי? מאיפה הבאת את זה? אני דתי ובחיים לא שמעתי את זה…
"היא לא הצליחה למצוא גבר שיאהב אותה- כך כמו שהיא, עם שערות ערווה, סימבול של מיניות נשית, הסמן המובהק למעבר מילדות לבגרות מינית."
במחשבה שניה , זה נשמע כמו שטות מוחלטת .
מה? היא פירסמה מודעה בעיתון "דוגמנית בינלאומית מחפשת חבר שיסכים שהיא לא תגלח את הפיפי"? נכון שזה נשמע הזוי?
פינגבאק: אל תפסיקו לדקור | בחדשות | סלונה
מה שחשוב בפוסט הנהדר הזה הוא הקישור המתבקש לפורנוגרפיה. בתור גבר שמדבר לא מעט על ההשפעה השלילית שיש לפורנוגרופיה על המיניות הגברית המערבית בכלל ועל המיניות האישית שלי בפרט, אני מברך כל טקסט שבא לחתור תחת התעשייה הנוראית הזאת שמשמיצה נשים באשר הן ושוללת מגברים את היכולת לפתח מיניות אינדיווידואלית בריאה.
לגבי הנושא עצמו. גילוי נאות, מעולם לא נתקלתי בכוס מגולח לחלוטין. זה דבר שלא יצא לי להתקל בו ולמען האמת טוב שכך. יש באמת משהו פדופילי וקריפי לחלוטין בעניין.
אבל, בכל מערכת זוגית שהייתה לי אחרי גיל ההתבגרות היה הסכם הדדי שכל אחד מבני הזוג "יסדר" את שיער הערווה שלו. האם יש השפעה תרבותית-חברתית ל"הסדר"? כנראה שכן, כמו בכל דבר בחיים כמעט.
אבל האם זה בהכרח שלילי? לא. אף אחת מאתנו לא נאלצה להשקיע כסף ו\או להכאיב לעצמו. כל מה שצריך הוא זוג מספריים, דקה פנויה והמון רצון טוב. מה לעשות, שיער, הרבה פעמים, כן הוא לא דבר נעים. שיער ברגל או בבית שחי לא מפריע לאף אחד. שיער ערווה, הרבה פעמים, כן. מין אוראלי הרבה יותר כיף ומהנה כשאין שיער, גם לאישה וגם לגבר. אולי זאת רק העדפה שלי ואולי אני מתרץ כאן "שטיפת מוח חברתית" שעברתי. אבל בתור בן אדם ביקורתי ופמיניסט מושבע, אני ממש לא חושב כך.
יום שני 21 נובמבר 2011
בנות ראומה היקרות !
העובדה שאתן מעיזות להעלות בבלוג שלכן מיתוס "היי חלקה יפה ותשתקי" או כמו שכתבה אורטל בן-דוד כוסעאמוק מעיד על תחילתה של מהפכה תודעתית בקרב חברה שהתבהמה והתפרקה מתובנה ותבונה, שהרי – אם מנהיגים דתיים מקצועיים אינם יכולים להוביל אותנו בשבילי הידע המיתי, אזי- אומנים וסופרים יצירתיים ואתם בנות חכמות וצעירות תוכלו להיכנס לתפקיד המקודש הזה ולהכניס תובנה רעננה לעולמנו האבוד והפגוע.
כולנו גדלנו וחונכנו על מיתוסים, אמונות, טקסים ומנהגים שהרי המיתוס הוא נרטיב בו השתמשו בני האדם משחר ההיסטוריה, שאפשר להם להתמודד עם המוות והפחדים הקמאיים/הראשוניים ביותר של האנושות, כי כולנו יצורים המחפשים משמעות, בשונה מכלבים שאינם מקוננים על מצבם הכלבי, אינם מוטרדים מסבלם של כלבים באזורים אחרים בעולם ואינם מנסים לראות את חייהם מנקודת מבט שונה, בני האדם שוקעים בקלות למצבי ייאוש, ולכן משחר ההיסטוריה המציאו סיפורים שאפשרו להם למקם את חייהם במערכת רחבה יותר, והעניקו תחושות בטחון, ערך ומשמעות ושליטה על החלשים שבחברה.
כך קרה גם שהמחשבה האנושית דבקה בחוויות וברעיונות שלא ניתנות להסבר באופן רציונאלי. רק הדמיון אפשר לנו לחיות בתוך עולם האגדות בעוצמה רבה כל כך עד כי הזדהינו והפכנו לאמת חדשה.
דברים חשובים על מיתוסים:
הם נובעים כמעט תמיד מחוויות המוות ומפחד ההכחדה.(כך נולדו הטקסים המשונים של פגימה בבני אדם שלא ימותו חלילה ע"י פגיעת שדים ורוחות, כך נולדו טקסים סביב הכלולות המקַרחת הגוף מכל שערותיו) מיתוסים רבים הם חסרי משמעות מחוץ לדרמה ולא ניתן להבין אותם (קשירת רגלי הבנות בסין ופגימה בהליכתן מתוך רצון לשליטה מוחלטת בצעדיהן ופעולתן ויצירת מיתוס יפה ומיוחד לבת הראויה….) הטקסים שערכו הסינים לקרוביהם סיפקו מודל של סדר חברתי אידיאלי, שנתפש כמשפחה ונשלט על ידי עקרונות של צניעות. המיתוסים עוסקים בקיצוניות, בבלתי ידוע, בדברים שלא ניתן להסביר במילים, המיתוס מביט אל לב ליבה של דממה גדולה – פחדים רבותי פחדים….(הפחד מפני אין אונות וההשלכה על בת הזוג אם את לא מגלחת אני לא יכול ל…. ) מיתוס אינו סיפור העומד בפני עצמו, הוא מראה לנו כיצד עלינו להתנהג – ומכאן "חלק זה יפה", נא הסירי כל שערה מגופך ולא חשוב כמה זה כואב…. עולה…. או מוצא חן בעינך ממש… ( נתן להוסיף את כריתת הדגדגן, השחלת טבעות על צוואר ועוד מיני התנהגויות נדרשות המראות לנשים כיצד עליהם לנהוג ולהתנהג
המיתוס הוא העמדת פנים, נתן להתייחס אליו כמשחק המחולל שינוי בעולמנו הטרגי והמפולג ועוזר לנו להציץ באפשרויות חדשות באמצעות השאלה: "ומה אם……" שאלה שעוררה אחדות מהתגליות הגדולות בפילוסופיה, במדע ובטכנולוגיה, שאלה זו עוררה גל של תגובות בבלוג שלכן בעקבות כתבתה של אורטל בן-דוד.
ומה אם באמת לא אגלח?? האם אהבתך מותנית בדבר? ואם כן האם היא אהבת אמת?? או שמא העמדת פנים??
ייחודם של בני האדם שהם מסוגלים לשחק בעלי תפקידים וליצור עולמות דמיוניים, וכמו באומנות המשוחררת מכבלי המחשבה וההיגיון, המעשירות את חיינו ומספרות לנו משהו חשוב ואמיתי, המגלה שרכשנו תובנה חדשה על חידת עולמנו הסבוך, כך קרה גם לאור כתבתה של אורטל – תובנה חדשה – ומה אם לא אנהג עפ"י המיתוס שחלק זה יפה??
אף כי הטבע האנושי לא השתנה במידה רבה ורבים מהמיתוסים שנוצרו בעבר, עדיין פונים אל פחדינו ותשוקותינו הבסיסיות מן הסתם טוב שנעצור מעת לעת ונבדוק מה זה משרת בחיינו. הבלוג שלכן בנות ראומה מגלה כי זה הזמן לצור מיתוס חדש – המגלה לנו מה עלינו לעשות כדי להיות אדם שלם, התובנה המוקדמת הזאת לא אבדה, היא ממשיכה להוביל אנשים גם בעת הזו. כדי להיות אדם שלם היו מי שאתם כפי שהטבע ברא אתכן………. ללא סיליקון ללא בוטוקס או לייזר, פשוט קבלו אהבו את מה שיש – זוהי השלמות והמושלמות! מיתוס הגיבור לא אמור לספק לנו גיבור להערצה, אלא לסייע לנו לנצל את הגבורה הקיימת בתוכנו,להזדהות עם כל אחינו בני האנוש ולא רק עם אלה המשתייכים לשבט אתני, לאומי או אידיאולוגי,להבין את חשיבותה של החמלה – הבנת האחר,ליצור גישה רוחנית, לראות מעבר לצרכינו המידיים ולחוות ערך נשגב הקורא תיגר על כל המיתוסים הקוראים לנו לפגום בעצמנו כנשים מתוך רצון מוסווה לשלוט בנו אך לתת לנו את התחושה השקרית שזה מבחירה חופשית.
כל הכבוד בנות ראומה!! על התעוזה ועל שינוי הנרטיב………..
טובה
לא סובל את איבר המין הנשי מגולח. זה נראה מוזר, ומאד ילדותי. ולמרות שאני גבר אני חייב לציין (לטובת הדיון) שהאיבר הגברי הוא לכשעצמו לא פאר היצירה, מגולח או שלא מגולח :>
אני אוהב כוס חלק, כמו של ילדות פשוט כי אני מזדהה ואוהב מיניות ילדית, לא כי אני רוצה שליטה, אלא כי אני בעצמי מזדהה עם החויה המינית הזו. אני חושב שיש עוול גדול בלתרגם כל העדפה מינית למשחקי כוח ושליטה פטריאכלית-כוחניים. הדיכוי הוא של כלל החויה המינית והיחודיות האינדיבידואלית שלה, בעצם ההדחקה של הטוטליות של המיניות, ולא בעוול סטראוטיפי שגברים עושים לנשים.
פינגבאק: שעיר לעזאזל | פוסט אורח מאת שרית טופז |
סתם כקוריוז, לא פעם הייתי עם בת זוג שלפתע הייתה אומרת שאי אפשר היום כי היא לא גילחה. לי זה ממש לא מפריעה ואני אוהב להסתער על בת הזוג שלי לעיתים קרובות (שירתתי בממר"ם – זה לא בקטע צבאי גברת דיין). הדבר האחרון שצריך להפריע לנו בהסתערות המשותפת (!) הוא כמה שערות. תופתעו לגלות שנשים רבות לא מוכנות להמשיך גם כשאומרים להן שזה בסדר… גם כשאומרים להן ממי אני אוהב אותך ולשיערות שלך ברגליים או בכוס אין שום מילה או צד בעניין – זה לא עוזר ולא קשור מבחינתן. אני מכיר את הטיעון הנגדי של "כנראה שהיא לא באמת קונה את זה שתאהב אותה ככה" – תחסכו ממני.
אגב, אני באופן אישי אוהב גם כן לגלח את שיער הערווה שלי, אני חושב שבנות הזוג שלי נהנות הרבה יותר מאיבר מין מדוגם ומבריק, אל מול יער אבות.
יתרה מזאת, יש הרבה מוטיבים גם בגבריות המודרנית המהווים התיילדות לשיטת המחברת (השרת שיער מהחזה והרגליים, איבר המין, התחת ועוד). אם כך, אז אולי מדובר בתופעה חברתית כוללת ולאו דווקא התעללות במגדר מסויים… להיתפס לאמירות שנובעות מבורות, הן של טוקבקיסטים והן של כוכבי ריאליטי לצורך הוכחת הניתוח, הופך אותו לפשטני בעיניי…
לסיכום: אני בהחלט חושב שהעם דורש צדק גילוחי – הן לגברים והן לנשים. יחד עם זאת, לא צריך לתקוע מסמרות בדבר. אין ספק שמדובר בעניין של טעם. כמו שישנן נשים שלא ייצאו עם גבר מעשן או עם גבר שמסיר שיערות מהחזה, ישנן נשים שייצאו רק עם גבר כזה וכך גם לגביי האופן בו גברים תופסים את הנשים והתנהלותן הקוסמטית.
לדעתי, בסופו של יום, מין מוצא את מינו. אם יש דבר אחד שאני לוקח מהמאמר זה העובדה שגברים שקמים ובורחים ועומדים על הרגליים האחוריות לטובת גירוש הסנאי מבין רגליה של בת הזוג, הם גברים פחדנים. זה בסדר להעדיף משהו אחר, אבל זה באמת לא כזה הבדל גדול… הרי רוב האקט מסתכלים בעיניים או על התקרה או עוצמים עיניים ומדמיינים את אורטל דיין. אם אותו גבר פחדן שתמיד בוחר לברוח מכוס שעיר, יימצא את עצמו בסופו של יום עם אישה פחדנית שמוכנה להתנות אהבה רק אחרי טיפול אצל הקוסמטיקאית – הרי שהבורים נועדו זה לזו….
אתה יודע, לפני שהיה לי חבר, הייתי בטוחה שלא יימצא גבר שיאהב אותי "גם ככה". עכשיו כשיש לי חבר, אני לא מוכנה שהוא יראה את הרגליים שלי לא מגולחות. הוא אומר לי שהוא אוהב אותי "גם ככה". ממש כמו שוביניסט מצוי, אני מאמינה שהוא מאמין במה שהוא אומר, אבל אני יודעת יותר טוב ממנו מה טוב בשבילו! כמה עגום.
אז אני מגלחת את הרגליים. אני לא עושה את זה בשביל עצמי. אני לא עושה את זה בשביל החבר שלי. אז בשביל מי אני עושה את זה בדיוק? בשביל בר רפאלי. אם כל הנשים ירגישו טוב עם הגוף שלהן "כמו שהוא", לא היה לה ממה להתפרנס. מסכנה.
🙂
מספיק להתעסק בכוס ובפלסטינים, זה לא ענייני.
פינגבאק: לא רוצה לכרות את היער הקסום. « הלא אנושית מהר כרוב
אורטל, את מעלה נקודה חשובה. אך נראה לי שלא העברת היטב את המסר כי מדובר בביקורת חברתית-תרבותית כוללת, שאיננה מתייחסת לגברים כאל פרטים דכאניים אחד-אחד, אלא לחברה שמושתתת על עקרונות פטריארכליים. לא בכדי הגיבו פה נשים שניסו להעביר את המסר כי גם גברים סובלים ממסרים חברתיים פטריארכליים (אולי לא כמו נשים, אבל כן, זה רק הולך ומתרחב גם לכיוונם), ולא בכדי הגיבו לך פה גברים שניסו (אולי לא בהצלחה יתרה) להגן על עצמם מפני הכללות גורפות. יש פה כמה וכמה תגובות בסגנון "אני דווקא אוהב…" – אני רואה בזה התנגדות למסרים בפוסט שלך, שנדמה כי הופנו ישירות לגברים באופן פרטני, במקום ללכת רחוק יותר, רחב יותר, ולהסתכל כיצד מדובר בתופעה חברתית ממשטרת, שבנויה על התשוקות המיניות של המדומיין הגברי (ע"ע לוס איריגריי).
פחות התעסקות בידיד פלוני שלך, ויותר התמקדות בתופעות תרבותיות נוספות שמתווספות לכדי תופעה, היו עושות עם הפוסט שלך יותר חסד, וגם עם הקוראים והקוראות שחשו מותקפים (במידה מסוימת של צדק). אגב, עשיתי חיפוש באינטרנט ונתקלתי בפוסט שנכתב שנה שעבר גם בבלוג פמיניסטי, שאהבתי:
http://www.meandiscourse.wordpress.com/women_and_hair
קראת אותו?
כמו כן, רציתי לשתף פן נוסף ומחריד של תופעת הסרת שיער הערווה הנשית. מכיוון שנשים החלו להסיר את כל השיער מאיבר המין שלהן, חלקים מסוימים של איבר המין שבעבר לא היו במוקד העניין, כיום נתפסים כחלקים ש"יש לתקן". נשים עוברות ניתוחים פלסטיים (לא רפואיים, כי אם מהפן ה"אסתטי"), לקיצוץ השפתיים החיצוניות והפנימיות שלהן, כדי להידמות עוד יותר לילדות/שחקניות פורנו. להלן לינק לסרט תיעודי בנושא, שנעשה באנגליה. עצוב.
http://vimeo.com/4704237
בת הים הקטנה העדיפה רגליים!!! כי יש לה את השכל להבין שהקול שלה לא יעזור לה כשהיא תרצה לקום וללכת – או לרוץ! הרגליים כן!
התשת אותי!
פינגבאק: מהנעשה בישראל « האחות הגדולה
אורטל,
נהניתי לקרוא את כתיבתך. הנושא הזה מרתק אותי ולו בגלל שרבות הפמיניסטיות כמוך אשר נגגרות למחוזות הטיעונים על האשמת גברים בפדופיליה סמויה והשפעת הפורנו, טיעונים שממש מפספסים את הנקודה. מוזר שאתן לא שמות לב שבטיעוניכן קיים כשל לוגי מובנה. רבים מהמגיבים כאן מצביעים על הכשל אולם לא מסבירים אותו בכללותו. ובכן, הרי המבדיל בין ילדה לאישה הוא לא רק שיער הערווה אלא גם שיעור גוף במקומות אחרים- במקרה הטוב בבית השחי וברגליים נניח. אבל שיער גוף זה לא נכלל באותה קשת טיעונים רחבה, של רודנות הפורנו והפדופיליה. כלומר, מבחינה לוגית, אם אנחנו הגברים אמורים לכבד אישה בוגרת ולא כפדופילים, לרצות ילדה, עלינו להימשך לאישה שעירה בבית השחי וברגליים ואולי יותר… הרי אפילו הנשים עצמן, ברובן הגדול, כולל הפמיניסטיות הגדולות, לא מטיפות לזה. האירוניה הגדולה ביותר היא שאותן נשים שיטענו בלהט בעד הפות הטבעי והשעיר, בעצמן מקפידות על חלקות מטופחת היטב בחלקי גוף אחרים ומתחלחלות מנשים שלא מקפידות על כך. לכן, מבחינה לוגית, או שאת הולכת עם טיעון של רודנות הורדת השיער בכללותו ומטיפה לנטוריזם וכנגד כל הורדת שיער, שזה לגיטימי לחלוטין, או שאת מקבלת את זה שאין למעשה הבדל לוגי בין הורדת שיער בבית השחי להורדת שיער בפות. יש כמובן הבדלים רבים בבעייתיות, בלוגיסטיקה, וכו..
העניין הוא שחלקות (וו בשורוק) נתפסת כדבר אטרקטיבי בחברה שבה אנו חיים. אולי זה שאנחנו רואים בזה מותר האדם מהקוף, אולי בגלל הסגידה לנעורים. החלקות היא ערך שחל גם על גברים וכמובן במידה רבה יותר על נשים. הרי כשאנחנו רואים גבר שכל גופו מכוסה ב"סוודר" של שיער סמיך, אנחנו ברובנו מסתייגים, מרחמים, אפילו לא נעים לומר, לועגים לו…נראה לי שככלל החלקות היא ערך אסטתי אוניברסלי, חוצה תרבויות וגם הסטוריה. הרי ציורים מימי יוון העתיקה ופסלים כמו פסל דוד מדגישים את קימורי הגוף החלקים ומצניעים את שיער הגוף או מתעלמים ממנו.. הסינים שראו מבקרים לבנים לראשונה כינו אותם "השעירים" ולא בהערצה…
בנימה אישית, אני גבר בשנות הארבעים לחייו, התבגרתי בתקופה שלא היה אינטרנט, פרסומות בטלויזיה ובהחלט פורנו היה בלתי נגיש (למרות שכמו שטענו כאן, הפות המגולח לא היה אז באופנה גם בפורנו..). תגידי מה שתגידי, הבנייה חברתית או לא, אני זוכר את עצמי מאז שהתחלתי להימשך לנשים, שמאז ומתמיד נמשכתי לנשים עם עור חלק ולא שעיר באופן טבעי.. כמה שיותר חלקות, כאלה עם שיער ראש עדין ודק, גבות עדינות טבעי, אמות ידיים חלקות.. החלקות הזאת בשבילי היא חלק אינטגרלי מהנשיות ומתחברת עם עדינות, ורוך…. בהתחלה אולי חשבתי שאני מיוחד במשיכה לחלקות אבל מהר מאוד הבנתי שתשעים אחוז מהגברים בדיוק כמוני ואני מה זה גבר טיפוסי ובנאלי…
שיער הערווה תמיד היה דיסוננס מוזר בעיני… מצד אחד בגלל שהתרגלתי שזה נראה ככה, ציפיתי וייחלתי והסתקרנתי למפגש עם הפות ושיער הערווה. אבל בתוכי הציקה לי הסתירה הזו, שכל הגוף הנשי כל כך חלק, עדין, נעים למגע יד, שפתיים ולשון, ודווקא במקום שהוא מושא תאוותי, שיא הנשיות, דווקא שם יש משהו ששובר את החלקות הזו, משהו כל כך בולט ואגרסיבי למראה, שהוא ממש אנטיתזה של עדינות ורוך… אין מה לעשות, שיער הערווה, אצל גברים ונשים כאחד, הוא יחסית גס ולא ממש נעים למגע. ככל שעיניך מתקרבות אליו במטרה לענג, אתה מרגיש יותר שלא בנוח מכך שהוא גדול, צפוף וסבוך. ואתה אמור להימשך לזה בתאווה… ממש היה לי קשה עם זה. לכן ייחלתי לנשים שבאופן טבעי לא שעירות, שאולי גם השיער הערווה שלהן יהיה עדין,דליל ופלומתי יותר. אם מצאתי נדירות כאלה, התלהבתי מאוד… לכן טיפוח, גיזום ועידון שיער הערווה, ואפילו הסרתו החלקית או המלאה הם בסך הכל תורמים ליתר אסטתיקה
ולכן הטרנד של החלקות הטוטאלית הוא ממש לא קשור לשום עריצות גברית. הוא קשור ליתר מודעות מינית ולכך שטכנית יש היום אמצעים להסרת שיער שמאפשרים אותו. זה האזור השעיר היחיד בגוף האישה שלא נחשף, כמו נניח בחוף הים, ומכיוון שהוא גם קשה יותר להסרה ובעייתי, בעבר נשים לא נצרכו להתעסק עם הסרתו. גם כיום לדעתי, לא צריכה להיות דרישה גורפת של גברים מנשים שיסירו את שיער הערווה. חס וחלילה. לחלק מהנשים יש עם זה הרבה בעיות של פצעים, פריחות, זה דורש התעסקות, זה כואב. והאמת שאצל נשים עם שעיר עבה טבעי, זה יכול להיראות אפילו פחות טוב אם רואים את כל הנקודות השחורות איפה שהשיער גולח…אבל אישה שעושה את זה בכיף וזה נראה טוב אצלה, שתבורך! אין מה לרדת עליה.
בסך הכל הדרישה גם לנשים וגם לגברים היא להיות מודעים לזה ששיער ערווה טבעי ללא טיפוח, גם נשי וגם גברי, לא תמיד מושך וכיפי כל כך בהקשר של סקס ומיניות, ובהחלט שווה להשקיע ולטפח. אני בהחלט עושה את זה בעצמי, נאה דורש נאה מקיים..
הפנטזיה שלך על שיער מוסר ללא בעיות הנגלות לעין או כאב, מזכירה את האופן בו אנדריאה דבורקין מגדירה פורנוגרפיה.לדידה, כוכבת הפורנו מציגה כל תנוחה ומהלך באופן קליל ומתוך הנאה מלאה, על- אף שבמציאות לא בהכרח כך הדבר.
בעדות מסויימות מחנכים אותנו שמיעוט שיער גוף משמעו אצולה. יופי, אידיאל.
כנשים אנחנו מתבקשות לעמוד באידיאל זה, ולשבת על הספה עם עיניים פתוחות ורכות כשהבעל חוזר הבייתה, כאילו שאנחנו והבית המבריק הם ייצוג שנוצר מאליו.
יכול להיות שגם מכם נדרש לנהות לפתחי אידיאל, ולהתמחות מגיל צעיר בכך כך שהדבר לא יזליג מכם טיפת זיעה.
אולי בכל בן- זוג ניתן למצוא כמה אידיאלים מוגשמים.
אם האידיאל שעושה לך את זה הוא שיעור גוף מועט. אחלה.
נקווה שלא כל הנשים עם התכונות המושלמות כבר נלכדו ברשת. והאמת היא, שהיום יש שעור גירושין גבוה, אולי הן עוד תחזורנה לשוק, ותפשלנה תחתונים.
הקביעה שלך לפיה "האירוניה הגדולה ביותר היא שאותן נשים שיטענו בלהט בעד הפות הטבעי והשעיר, בעצמן מקפידות על חלקות מטופחת היטב בחלקי גוף אחרים ומתחלחלות מנשים שלא מקפידות על כך" – היא פשוט לא נכונה עובדתית. הרבה פמיניסטיות לא מגלחות את בתי השחי ומקומות אחרים בגוף. (אני מניח ש)יש כאלה שעושות את זה מתוך מחאה, אבל רוב מי שאני מכיר עושות את זה מתוך הכרה בכך שזאת פרקטיקה שנועדה לרצות גברים, ולא חשות יותר מדי צורך לעשות את זה. בכל מקרה, גם פמיניסטיות שכן מגלחות בית שחי בד"כ לא "מזדעזעות" מאלו שלא מגלחות.
מאמר מעולה, מעניין, רהוט ואומר דברים שחשוב שיאמרו.
אני לא מבין איך הסרת שיער ערווה לחלוטין הפך להיות הסטנדרט, והיום אני מתפעל (ושמח) כשאני פוגש מישהי ש*איננה* מגלחת. כתבתי על זה גם בבלוג יוני@לינגם – כאן: http://www.yoniatlingam.com/?p=4
ההשוואה ל"חישוף" צה"לי זו השוואה יפה (איומה), ואני לא מבין איך אנשים מוותרים על יופי אנושי טבעי בקלות כזאת, תמורת אסתטיקה שמוכרים לנו בפורנוגרפיה.
אה, ותמונה יפיפיה בסיום הפוסט – תודה 🙂
פינגבאק: הארת בוקר על תסרוקת הגוף « הלא אנושית מהר כרוב
לדעתי יש משהו קצת ילדותי באישה שמגלחת את איבר מינה וזה קצת דופק את החוויה עבורי. נשים, אל תגלחו את איבר המין שלכן בשום אופן.אתן שלמות ויפות כפי שאתן.
שלום לכולם !
תודה רבה על הפוסט והתגובות שכתבתן, ממש השכלתי. אני בת 17, ואחרי הרבה שעות בצאטים וכו', מרבית הגברים בגילי וקצת יותר מבוגרים, בחרו חד משמעית בשיער מגולח לגמרי. בעקבות שיחות אלו, התכוננתי ללכת עוד כמה שנים ופשוט להוריד את השיער לצמיתות בלייזר או משהו. אחרי השיחה הזו, באמת הבנתי שאם אני מעדיפה להשאר איך שיש, להוריד קצת או יותר, פשוט צריך ללכת לפי איך שאני מרגישה ולא לנסות לרצות מישהו שאני בכלל עוד לא פגשתי ואני לא יודעת מה הוא יעדיף. כנראה הכי טוב להתעייץ איתו.
אני שחיינית, ולכן אני מעדיפה להוריד שערות לפחות בקו הביקיני ולפעמים יותר – לכל מקרה. תמיד כשאני רואה ש"בורחות" לי שערות גסות ושחורות אני ממש מרגישה מובכת ומנסה להסתיר את זה, נראלי כדי שהאזור לא ימשוך תשומת לב מיותר מצד חברי לקבוצה.
חשוב לי להגיד שלדעתי לא צריך לקשר בין גברים המעדיפים כוס מגולח לגמרי, לבין נטיות פדופיליות. פשוט, לכל אחד יש את הטעם שלו, יש את העדפות, כאשר מדברים על הרוב תמיד ימצא המיעוט. יש נשים שיעדיפו טבעי, יש כמוני שלהן בעצמן לא נעים ללכת שעירות אפילו אם אהן לבד בבית, ובמיוחד לפני מקרים מיוחדים.
אני מחפשת את מי שיתן לי תחושה שהוא לא שופט אותי באמת, שבלי שאני אגיד כלום, הוא לא יסתכל על רגליים שלא הספקתי לגלח במבט עקום, וכשירגיש שאני לא מרגישה בנוח יתן את ההרגשה שאנחנו אחד, ואני לא צריכה לעבור רף גבוה מדי בשביל לרצות אותו – שהוא בכלל לא רוצה.
שוב תודה על הדיונים, מאוד נהניתי לקרא את הדעות של כל אחד, מי שהגזים וגם מי שניסה להתחבב על הקורא ^^
אני מוחה על היחס השלילי לפאגאניות!
דתות מונותאיסטיות, יהדות נצרות ואיסלם בעיקר, הן אלו שנהגו לדכא את מיניות האישה. בחברות פאגאניות מצבן של הנשים היה טוב יותר, היה הרבה פחות דיכוי.
פינגבאק: פמיניזם למתחילות/ים – פטריארכיה והסטנדרט האחיד | שחור-סגול
זה עניין של טעם. אף אחד לא גרס ששערות ערווה מגעילות. אני יכול להבטיח לכל הקוראים שמרבית מדור ההורים חי, נושם ואוהב נשים שעירות וכיום אין אחת שלא מגלחת. לי אישית אין העדפה מיוחדת, ואני מאמין שאני לא לבד.
ניתוח מעניין ביותר. לאחרונה הרהרתי בנושא בעצמי ושיתפתי את בת הזוג שלי.
אני באופן אישי יותר מתגרה מכוס שעיר וכוס מגולח לא מגרה אותי בכלל. דווקא השיער כאילו מסמן לי שזה איבר המין, כוס מגולח רק מדגיש עוד יותר שאיבר המין הוא פנימי ושיער דווקא מחזק את נוכחותו החיצונית.
בת הזוג שלי לצערי מאוד נגעלת משיער אז כדי לרצות אותה אני מגלחת והיא מתעקשת בעצמה גם לגלח את עצמה כי היא נגעלת גם משיער שלה.. שנים של שטיפות מוח ועיוות התפיסה.
חי חי חי וח ח ח וווחא חח חח ! כמה שטויות הקובבה הזו יכולה להפליץ?!(כניראה שהשיער שבאוזניים ניכנס לה למוח…נו מילא)ניתקלתי בהרבה פמינא..ללא בינה שמשלימות את הדוקטורט בתיזות שכאלה..
אני לעולם לא אסכים שהשימפנזה שלי תגלח ת/לשון או העיניים שלה!ואני בודק אותה בכלוב בכל פעם שהיא מסיימת לאכול ת'בננה..פשוט..אתן מבינות..זה נורא מגרה אותי ההפרשות שנוזלות ומדביקות יחד את השיערות..
וברצינות!אף יזיזה לא היתה צריכה רמז כדי להבין את מה שההלניסטיות הבתולות למדו מתרבות פרס הקדומה(וזה מאוזכר גם במישנה)..וגם אנחנו בעשורים האחרונים נהנים לגלח גם למטה…(וקצת חזה,ואם יש באף אוזניים)כמו גם נקיון מאחורי האוזניים,טאלק בנעליים ,קצת קרם פנים ובאיזור המגולח..כן…מה לעשות,אנחנו אסטטיים עבור ההרגשה האישית בעיקר.
השיכלול הנשי החל בראשית תקופת הברזל מתישהו (הרבה אחרי "לא יעלה תער על ראשך") .
ואני אגיד לכן יותר מזה..רק פוט מגולח למישעי(ללא סימני זיפים),נקי ועם שפתיים חיצוניות בשרניות -מגרה וברמות על…ומצד שני איבר מין של ילדות לא מושך כלל.
החצלחה לכל הפמילסביות/קובבות במציאת בני/ות זוג..
מאמר חשוב, ומעבר לשיער הערווה יש את עניין השיער באופן כללי בגופה של אישה. אני לא מגלחת שחי ותמיד מקבלת מבטים והערות גם ובעיקר מאנשים זרים ברחוב. אם הייתי יכולה לסבול את היחס האלים בעיניי של הערות ולגלוג על כמה מטונפת היא אשה לא מגולחת , הייתי נמנעת לחלוטין מהסרת שיער גם ברגליים. כרגע בשנת 2016 אני מרגישה שאני יוצאת למלחמה כשאני מסתובבת ברחוב עם רגליים שעירות בבגדים קצרים.
תחושה מזעזעת… חדירה לפרטיות וקביעה אלימה ובוטה לגבי זכות הקיום של נשים בצורתן הטבעית והשלמה, להסתובב ברחוב בשקט ושלווה.
תתעוררו! לשפוט מישהו ולהציק/ לברוח/ לגנות אותו בשל הופעתו החיצונית לא שונה מגזענות !!!
צבע עור, מגדר, בוש בכוס , דת, נשים שעירות , מדממות, העדפה מינית, כולם ועוד רבים הם פרטיים וניתנים לבחירה חופשית!
מאמר מעולה, נקודה.
כל כך הרבה מלל מתובל בכעס כלפי גברים וכל כך הרבה הנחות רופפות המסתמכות על משחקי מילים וניתוחים בגרוש של אגדות ילדים.
והתשובה?
מאד פשוטה.
גברים נמשכים לדבר אחד בלבד. פוריות.
נשים צעירות הינן בעלות פוטנציאל הפוריות הבבוה ביותר.
לכן מישהי בעלת חזה בדול אך שלכאורנ חסררה עדיין שיער ערווה נותנת את האשלייה של אישה שרק הגיעה לפרקה.
זה לא סוטה אלא אבולוציוני. לאישה יש תקופת פוריות תחומה בזמן וגבר הרוצה להפיץ את זרעו כדאי לו אבולוציונית להתחיל מוקדם.
לעומת זאת נשים נמשכות יותר לנוכחות ועצמה של גבר משום שפוריותו תמיד קיימת ואינה אישיו ועדיף גבר חזק שידע לעזור לצאצאים המשותפים בעת מצוקה ולשפר את שרידותם.
פינגבאק: סיבוכי הסרת שיער ערווה: רפואה של נורמה משתנה | לבריאותה
פינגבאק: סיבוכי הסרת שיער ערווה: רפואה של נורמה משתנה – לבריאותה