תהיי יפה ותשתקי: גרסת החדשות

הבוקר התוודענו לכך שרשות השידור פיטרה את קרן נויבך כיוון שהיא "לא עוברת מסך". לפי הפרסומים השונים, "מנהליה של קרן נויבך בטלוויזיה התנגדו לכך שהיא תגיש את התכנית "מבט שני" במסגרת העונה החדשה בטענה כי היא אינה "עוברת מסך" והצבתה בזמנו בשידור נכפתה עליהם ע"י המנכ"ל הקודם ולא היתה החלטה מקצועית".

ברצינות?

בואו לא נהיה תמימות, לא פיטרו את קרן נויבך מרשות השידור בגלל שהיא "לא עוברת מסך". הפיטורים כך נטען, בוצעו על רקע פוליטי ולא מקצועי. נויבך היא עיתונאית מהסוג הביקורתי והנוקב, טראבלמייקרית כזו שחושבת שהעיתונות חופשית ואומרת מה שהיא חושבת בלי להתנחמד, מעין כלבת שמירה בצד הלא נכון של הדמוקרטיה. אז כנראה שקרן נויבך לא פוטרה בגלל שהיא 'לא עוברת מסך' אבל מה שמעניין הוא, שמשום מה טענת ה- 'לא עוברת מסך' היא הכסות הלגיטימית לפיטוריה. מישהו ברשות השידור חושב שזו ולא אחרת, סיבה שתניח את דעתנו. לא לחצים פוליטיים, אלא אתגור אסטתי. או איזו הקלה!

כחלק מהמגמה המסתמנת לערוף את ראשם של עיתונאים שהמלך לא חפץ בייקרם עצמי שאלנו את עצמנו האם במצב ההיפותטי לחלוטין שבו ערוץ 10 היה מתבקש לפטר נניח את העיתונאי רביב דרוקר, האם ייתכן שמנהליו היו מוציאים לתקשורת הודעה שרביב פוטר בשל העבודה שהוא לא עובר מסך? ואיזו תמונה היו מצרפים לידיעה הזו?

התשובה היא כמובן שלא, מנהליו של דרוקר בערוץ 10 לא היו אומרים שהוא לא עובר מסך. ביטויים מכובסים כגון 'לא עוברת מסך' הם ביטויים השמורים רק לנשים, וספציפית לנשים שלא מתיישרות עם המודל הנשי שהמסך דואג לפמפם. זקנה? שומן? תלתלים? לא בבית ספרנו. האישה שמביטה אלינו מהמסך צריכה לעמוד בסטנדרטים חיצוניים בלתי מתפשרים, הלא הן עשויות להוות דוגמא לנשותינו, בנותינו, אחיותינו.

ביטויים כגון 'עוברת מסך' הם אמצעי בשירות הכוסיפיקציה, מונח אותו טבעה מרב מיכאלי בכישרון רב, אשר נועד לתאר את התהליך שגורם לעיתונאיות רציניות ומוכשרות כגון שלי יחימוביץ', לינוי בר גפן, רינה מצליח ועוד להשתעבד למכשיר הפן.

ההנחה הזו, שהפתרון שלא יעורר מחלוקת ציבורית הוא זה לפיו קרן נויבך 'לא עוברת מסך' מתאפשרת רק בתוך מסגרת כללית שלא רואה בערך המוסף שנשים יכולות להביא לתקשורת הרבה מעבר לפוטנציאל האסתטי שלהן. (הנה קישור לסרט מעניין שיצא לאחרונה ובוחן באופן מקיף את האופן שבו מיוצגות נשים בתקשורת).

אנחנו מסוגלים לקבל את זה, כי אנחנו רגילים לקבל את מרבית הנשים בתקשורת באופן הזה. לאחרונה העלו כמה נשים פמיניסטיות ברשת (אין לינק, זה היה בפייסבוק) את הטענה המוצדקת לפיה בשולחן הפרשנים של אולפן שישי אנחנו נראה כמעט תמיד רק פרשנים-גברים. למעט רינה מצליח ואולי עוד נציגה בודדת כאן או שם, ככלל בערבי שישי שלנו, מועדון הרוני-דניאלים נותר גברי לחלוטין. האישה היחידה המופיעה על המסך היא יונית לוי, ותפקידה העיקרי הוא לתווך ולקשר בין דעות הגברים השונות. במילים אחרות: האנשים היחידים שמקבלים את הזכות להגיד מה דעתם על מה שקורה הם גברים. התפקיד שניתן בדרך כלל לנשים בתקשורת הוא להציג את הדעות השונות שמשמיעים גברים.

הבנת המציאות הזו, המדירה דעות של נשים מהזירה התקשורתית כמעט לחלוטין, מחדדת עוד יותר את הדרישה הקודמת מנויבך להוריד גם את שלוש הדקות היחידות בפתח כל תכנית בהן התאפשר לה להביע את דעתה.

הדרת הנשים בתקשורת לתפקידים שהם כמעט אך ורק ייצוגיים, היא זו שבין היתר מאפשרת את הלגיטימציה לדרוש מהנשים גם מראה שהוא 'ייצוגי'. הרי ממילא התפקיד הניתן לאישה – תפקיד ההגשה – הוא תפקיד טקסי בעיקרו, ולא מהותי.

את רביב דרוקר היה פחות נוח לפטר בטיעון המביך שהוא 'לא עובר מסך' כיוון שהערך המוסף שלו לטלוויזיה גדול הרבה יותר. לפיכך הדמות התקשורתית שלו בעינינו, כמו גם זו של רוני דניאל, נחמיה שטרסלר או אמנון אברמוביץ'. כל אחד מהגברים הללו מהווים דמות תקשורתית עם עמדה, דעה, מחשבות על הדברים המתנהלים. לפיכך הם נתפסים בעינינו כדמויות מלאות יותר, ולאט לאט המראה שלהם הופך לזניח יותר ביחס לתדמית הכללית שהם מאפשרים לנו לגבש עליהם.

אבל ככל שאת הדעות של נשים משתיקים בטלוויזיה, והן נשארות בתפקיד ייצוגי של הגשה בעיקר, נוח לנו לקבל את הדרישה הזו מהן לעבור מסך. תהיי יפה…

ומחשבה אחרונה על מישהי שנצרבה בזיכרון כמי שלא עברה מסך. חנה גור, בחורה צעירה מאילת מאשדוד שניסתה להתקבל לתכנית כוכב נולד והודחה בשלבי האודישנים בשל בעיה במראה הלסת שלה.

 

"כשאמרו לה שהיא לא עוברת מסך בגלל הפה שלה, היינו בהלם", אומרת אווה גור  אמה של חנה. "לא יכול להיות שבתחרות כמו כוכב נולד בוחנים זמר בגלל העטיפה שלו ולא בגלל הכישרון". ויחד עם זאת, ממשיכה אמה של חנה בנימה סלחנית יותר ואומרת, "חנה נפגעה מאוד, ואז הגיעה אליה המפיקה טמירה ירדני, חיבקה אותה והציעה לה ללכת לטיפול שיניים. כשהתברר שלא מדובר בבעיה שאפשר לפתור בתוך זמן קצר, הציעה המפיקה המקסימה שטדי הפקות יממנו עבורה את הטיפול ". אכן מקסימה.

חנה גור כאמור נתבקשה להסכים, לומר תודה יפה, לחייך ולגשת לאודישנים של השנה הבאה, בעוד שחברת טדי הפקות איששה את מעמדה כמעוז של טוב לב ואלטרואיזם כך שהסדר החברתי שב על כנו. מבלי ליפול למלכודת רק אומר, ששירתה היפה של חנה גור לא עזרה לה להעפיל לשלב הנבחרת, כפי שקולם היפה של מועמדים גברים אחרים שלא התאימו לסטנדרט המקובל הצליח לעשות. בהתאם לתפקידן הטקסי של נשים על המסך, קל לנו מאוד לנטרל את התוכן שלהן בשם העטיפה. כך, לא קולה היפה של חנה גור או תפקודה המקצועי והמוערך של קרן נויבך במשך שנים מספיקים על מנת להדוף טענות כלפי המראה שלהן.  ולא זו אף זו, אלא שטענות אלו הן כל כך לגיטימיות כך שהן משמשות תירוץ להסוואת מניעים 'מלוכלכים באמת'.

 בהקשרים אחרים, התנהגותה של חנה גור מתאימה למה שנקרא "the impaired role"  או בתרגום עילג שלנו: "תפקיד הפגום".

תפקיד 'הפגום' הוא מונח שנעשה בו שימוש בדיסציפלינות שונות ושנועד לתאר מודל התנהגתי המאפיין אנשים וילדים המצויים במצב שאינו 'בריא'. ילדים עם מוגבלות כך נטען, מאמצים כבר מגיל צעיר את דפוס ההתנהגות המצופה מהם – דפוס התנהגות של פאסיביות והכרת תודה. התפקיד הפגום בהקשר זה, הוא אמצעי הישרדותי שאנשים עם מוגבלויות עושים בו שימוש בכדי לאפשר לחברה שאינה מוגבלת לסבול את נוכחותם. התנהגות זו מאופיינת בראש ובראשונה בחובה לשמש לציבור הבלתי פגום כמראה פאסיבית שתשקף את חיבתם ורצונם הטוב באופן שמאשרר בסופו של דבר את שביעות רצונם הכללית מעצמם. השלכותיו המעשיות של תפקיד זה מקשות מאוד לחשוף את המניעים האנוכיים או המניפולטיביים העומדים מאחורי מעשיהם האלטרואיסטים.

כיעור, במובן הזה, הוא מגבלה, וכמכוערת, או בשם המכובס 'לא עוברת מסך', את  נדרשת לכל הפחות לסתום ולהגיד תודה כשמתייחסים אליך.

אבל בעולם התקשורת, נראה, לא רק כיעור הוא מוגבלות ופגם, אלא עצם ההוויה הנשית היא חריגה מהנורמה של אנשי התקשורת הרציניים, אלה שהיו מתקבלים לפאנל הפרשנים של אולפן שישי.

אנחנו מצפים מהנשים בתקשורת, שהן גם ככה פגומות, להיות, לכל הפחות, פסיביות, צייתניות, כנועות. וגם: חייכניות, נעימות למראה.

נראה שנשים בתקשורת, בדיוק כמו ילדים מוגבלים בחברה שאינה מוגבלת, בדיוק כמו חנה גור בעולם היפים והיפות של כוכב נולד, מבינות שהן על זמן שאול. הן חסרות את הקלף הנחשק להשתלבות ראויה בחברה הסובבת אותן, ובהתאם הן נדרשות גם באופן תת מודע לא לעצבן. ככל שהן מעצבנות, דעתניות, חוצפניות, ככל שהן לא מאמצות את תפקיד הפגומה האישי שלהן, סופן, לצערנו, ידוע.

עדכון: טקסטים נוספים שכדאי לקרוא בנושא –

אל תשתיקו את קרן נויבך, שכתב זיו ברנע
השיח הבטחוני – לא לגברים בלבד, שכתבה ענת סרגוסטי
האשה שהייתה להם לפה, שכתבה רוני גלבפיש
תהיי יפה ותקרייני – למה קרן נוייבך יורדת מהמסך, שכתבה אור בר שלום

עצומה נגד פיטוריה של קרן נויבך, שכתבה שלומית ליר

(מעין סודאי וליהי יונה)

אודות ראומה

בלוג עם תודעה
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

40 תגובות על תהיי יפה ותשתקי: גרסת החדשות

  1. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    טוב אולי הגיע הזמן לעשות מסך חדש….

  2. יואב הגיב:

    הדרישה להורדת הפתיח בתוכנית סדר יום היא לא חלק ממסע להדרת נשים, אלא חלק ממסע לצמצם עמדות פוליטיות של מגישות ומגישים בכלל. ביקשו זאת מכל המגישים, זכר ונקבה כאחד.

  3. גילה דנינו-יונה הגיב:

    הראשון בטלביזיה שפוטר בטענה שהוא "אינו עובר מסך" היה עוד כשהיה רק ערוץ ממלכתי אחד, היה אלימלך רם. הייתה על האמירה הזו סערה תקשורתית גדולה שכן הוא היה עיתונאי מוערך מבחינה מקצועית. אני לא זוכרת אם היה לדיון הציבורי גם היבט משפטי (אבל נדמה לי שכן) – סופו של הסיפור היה שהוא הוחזר אחר כבוד לשידור. זה כמובן משמח שזה קרה כך ביחס לאלימלך רם, אבל הופך את סיפורה של קרן נויבך לצורב יותר.
    פוסט חשוב ומעניין.

  4. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    והראשונה בערוץ הראשון שהודרה בטענה שאינה עוברת מסך היתה כרמית גיא !
    האנלוגיה בין " תהיי יפה ותשתקי " ל- " תהיי נכה ותשתקי " מעולה !
    שתי דוגמאות אופייניות מיומנה של אזרחית שדרנית נכה , עדכניות ביותר :
    1. עירית ירושלים עושה עבודות תשתית ברחוב שלי : אני מנהלת מגעים אינטנסיביים איתם מאז חודש יולי כדי שלא יחסמו לי את הגישה לחנייה ויציבו שילוט מתאים . לפני 10 ימים חזרתי משידור תוכנית הג'אז שלי בקול המוסיקה , בשעה 10 בערב , הכניסה כמובן היתה חסומה ! בשיחה שניהלתי עם רפי סיטון , הממונה על התשתיות בעיריה , זכיתי במשפט הבא : " מה את חושבת , שאם את נכה ועובדת בגלי צה"ל …" מה לעשות , זו הכניסה היחידה לביתי . ועל גלי צה"ל , אני לא מתכוונת לסלוח לו….לפני 41 שנה ניסיתי להתנדב שם ….
    2 . אחד הממונים עלי נתבקש לשלוח מכתב רשמי לאיגוד השידור האירופי כדי שאוכל להשתמש במאגר הקלטות הג'אז שלהם . ומה לדעתכן/ם כתב במשפט הראשון בפנייתו ?
    " לאה ליאור , נכה בכסא-גלגלים , אישה מאוד נחמדה…"

    • משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

      נכנסתי מבלי משים כמשתמשת אנונימית….טוב ,השורה התחתונה היא הנותנת .

    • מעין הגיב:

      האנאלוגיה היא בהחלט לא מובנת מאליה ואני שמחה שכאשה עם מוגבלות את מוצאת בה תוכן. אני חושבת שאנחנו יכולות ללמוד לא מעט משיח המוגבלות ושיש בו פוטנציאל ליצירת סולידאריות בין 'בעלי המוגבלות' ל'חסרי המוגבלות' בהבנת תופעות שונות. תודה לך!

    • רוני הגיב:

      בהקשר הזה אתן מוזמנות לקרוא פוסט שכתבתי בתקופה בה גם אני הייתי מוגבלת, בעקבות תאונה שעברתי. כתבתי על הקשר בין פמיניזם לראיית אנשים עם מוגבלויות, ועוד –
      http://meandiscourse.wordpress.com/2011/06/15/feminism-andaccessability/

      • מעין הגיב:

        היי רוני בוודאי שאני זוכרת את הפוסט שלך שסיפק הצצה לאיך זה לחיות ללא הנגישות שאנו לוקחות כמובן מאליו. בהקשר הזה ניתן לחבר בין המאבקים הועוסקים בחוסר נגישות הנובעת מחסמים פיזיים לחוסר נגישות הנוסעת ממניעים מגדריים ואחרים ולעודד כתיבה נוספת בנושא.

      • ראומה הגיב:

        רוני, הפוסט ההוא היה אחד הפוסטים הטובים שקראתי אי פעם בהקשר כלשהו. באמת. אם כבר הזדמנות לפרגן. שלחתי אותו למלא אנשים ואני חושבת עליו המון המון פעמים מאז.
        (ליהי)

      • רוני הגיב:

        תודה, ליהי, זה מרגש לשמוע! ותודה על הפוסט הזה שמעלינו – הנושא הזה של ייצוג נשים במדיה הופך ונהיה יותר קריטי (כפי שניתן להבין היטב מהטריילר של Miss Representation), והמקרה של קרן נויבך המעולה עבר כל גבול. השאלה היא איזה גבול ייחצה בפעם הבאה.

      • solicircle הגיב:

        רוני, איזה פוסט מדהים. ראשית, קשה מאוד לאדם הנמצא במכאוביו האישיים להסתכל על דברים מהצד ובטח באופן אירוני, ואת עשית זאת בגבורה. התיאור הנוקב שלך את המעבר מאדם חברתי החי חיים מלאים, אוהב ונאהב, מחזר ומחוזר, קורא ספר בבית קפה ומבלה במועדוני תל אביב למקרה טיפולי, שאם כבר אז מתייחסים אליו ברחמים והאמת שמעדיפים לא לראות אותו, היה מאלף ומאיר עיניים.
        אני סבור כי ישנם קווי דימיון בין מאבקים להכלה חברתית של קבוצות רבות מוחלשות בחברה, בוודאי בין נשים לאנשים עם מוגבלויות. אני כעיוור יכול בהחלט למצוא קווי דימיון בין היחס כלפיי ליחס אל נשים. צורת פנייה ("אבאל'ה", "חמודה"), פתיחת דלת נסבלת כשאני רוצה להיכנס למקום, (לא משנה שעבורי זו סכנה חמורה. עד עכשיו ידעתי איפה הדלת נמצאת ועכשיו אני לא יודע איפה היא ולא איפה האדם שמחזיק אותה), רצון לגונן ועוד ועוד.
        אני רק חושש שנשים רבות לא תאהבנה את ההשוואה בין היחס אליהן לבין היחס אל נכים. וזהו דבר טבעי, כי קבוצות מוחלשות נהנות מהיחסי הכוחות במקרים בהם הן הקבוצות החזקות.
        נקווה לחברה ליברלית ומכילה בישראל.
        שגיא

  5. הם מ-פ-ח-ד-י-ם הגיב:

    להדיח את מי שהגישה את התחקירים הנוקבים על רומן זדורוב ושערוריית הפרקליטות? את סיפור ג'ו אלון? ובגלל שהיא – אחרי שנים על המסך – "לא עוברת מסך"? פחחחח.
    זה רק הפתיח לקראת הסיפור הגדול – חיסול "סדר יום", תוכנית הרדיו הכי טובה וגם הכי מואזנת בארץ. הגאווה של כל השידור הציבורי והסיבה שאנחנו משלמים אגרה. איזה בזיון.

  6. לאה מירושלים הגיב:

    אני שמחה שמישהו הזכיר בתגובות את כרמית גיא, שהוחרמה מהמסך לפני יותר מ-20 שנה, כנראה בגלל שרווח בשיניים הפריע למישהו (אגב, היום זה נחשב מאוד סקסי ודוגמאות יש למכביר). חשבתי שבימינו זה בחיים כבר לא היה קורה, אבל מסתבר שטעיתי. בינתיים יצא לי לשמוע את כרמית גיא ברדיו ולקרוא מאמרים שכתבה, ואני סבורה שהיא עיתונאית ופובליציסטית רהוטה ומבריקה. כמה רוע וכמה טפשות היתה בהחלטה להדיר אותה מהמסך.

  7. מעין הגיב:

    ממליצה לקרוא גם מאמר חשוב נוסף מאת זיו ברנע שנקרא "אל תשתיקו את קרן נוייבך" שמדבר על הפסול בפיטוריה של נוייבך לגופם של דברים.http://www.onlife.co.il/%D7%A4%D7%A0%D7%90%D7%99/%D7%AA%D7%A8%D7%91%D7%95%D7%AA/33992/%D7%90%D7%9C-%D7%AA%D7%A9%D7%AA%D7%99%D7%A7%D7%95-%D7%90%D7%AA-%D7%A7%D7%A8%D7%9F-%D7%A0%D7%95%D7%99%D7%91%D7%9A

  8. Tsipi הגיב:

    ואולי הגיע הזמן לכבות את הטלוויזיה המסחרית/ממלכתית ולעודד ערוצים אלטרנטיביים? המצב שם הרי בכי רע, ורק מתדרדר מיום ליום.

  9. פינגבאק: תהיי יפה ותשתקי, גרסת החדשות | בחדשות | סלונה

    • מעין הגיב:

      קצת כואב לי שבכדי להצדיק 'עבירותה הטלוויזיונית' של נוייבך על המסך אנחנו נדרשים לפנות לדמויות גבריות בלתי אטרקטיביות בלשון המעטה באופן מפורש ולומר, היי תראו את X או Y, הם נראים פחות טוב ממנה. כלומר זה מאוד משכנע או לפחות יכול מאוד לשכנע, אבל אני חושבת שגם האנשים הללו הם לא פריבילגים במובן הזה של מראה. עמדת הכוח הפוליטית שלהם היא אולי יותר טובה משל נוייבך אבל הם בסך הכל גם קורבנות של אידאלים מסויימים ולא מגיע להם שנשמיץ אותם על בסיס מראה. ההשוואה לדרוקר בפוסט שלנו נעשתה על רקע ההרחשויות האחרונות ומבלי להביע את הדעה הבלתי רלוונטית על איך שהוא נראה, ונראה לי שהייתי רוצה לראות שהשיח נשאר שם. כלומר במקום להיגרר להשוואות מפורשות, להדגיש את חוסר הרלוונטיות של הסוגייה.

      • shlomitl הגיב:

        כן, השיח הזה של "לא עוברת מסך" הוא שיח גברי מחפצן. כשאת מסרבת לקחת בו חלק את מותירה אותו על כנו, כסוג של שיח ש"טבעי" שיופנה כלפי נשים. כשאת קוראת תשומת לב לחוסר השוויון את מערערת על המצב ומייצרת שיבוש תרבות שמאפשר לחשוב את הדברים מחדש, לא באמצעות התעלמות/שיח אלטרנטיבי שולי ומקביל אלא באמצעות תקיפה ישירה של עולם הדימויים עצמו.

  10. שרית ליבנה אשכנזי הגיב:

    טוב, הכל נכון ומסכימה עם הדברים. רק תיקון קטן – חנה גור היא מאשדוד ולא מאילת (-:

  11. חסר מעש הגיב:

    אני לא רוצה להיות פרקליטו של השטן… אבל מן הצד השני של המפה, הרבה מאוד בנות צעירות, ולא ממש מוכשרות, נכנסות לתפקידים בדיוק בגלל שהן עוברות מסך… לא חסרות אצלנו דוגמגישחקניות. ובואי נודה באמת, זה לא שיונית לוי גילתה סקופים שהרעידו את אמות הסיפים של המדינה. ועדיין אני לא מבין מה מירב מילר עושה בהגשת מבט על פני עיתונאים ועיתונאיות מנוסים ממנה בהרבה.

    צריך להיות עקביים. או שמתייחסים לתכונה הזו של "עובר מסך", כמו כל תכונה אחרת, ומונים אותה בין התכונות הדרושות כדי לקבל תפקיד. ואז, כאשר מישהו/י מפוטרים על סמך אובדן התכונה הזו, לא מתלוננים, או שמראש מתעלמים ממנה, ולא מתבכיינים כשבערוץ השני לוקחים להם את הבכורה בהגשה. אבל אי אפשר ללכת עם ולהרגיש בלי. אסור לשכוח שנטשה מוזגוביה היא גם עיתונאית טובה, וגם עוברת מסך והיא עדיין פוטרה, כך שהתכונה הזו היא חלק ממגוון השקלולים, וכן, כדי להישאר בתחום הזה צריך להיות גם דיפלומט וגם פוליטיקאי.

    במדינה שלנו מעולם לא יושמו אותם הסטנדרטים לנשים וגברים. נשים לא עושות את אותו הצבא ולא באותם תפקידים (אני לא מדבר על אלו שנלחמות כדי לעשות אותם, אלא על ברירת המחדל). נשים לא משלמות את אותם המיסים ואת אותו הביטוח הלאומי. נשים לא יוצאות באותו הגיל לפנסיה, ואפשר לומר גם מן הצד השני שיש להן יותר קשיים ומחוייבויות מגברים, אבל אי אפשר להצטבע ולטעון שצריך תמיד ובכל מקרה ובכל מצב ליישם את אותם הקריטריונים לגברים ולנשים כי המשמעות של זה היא לחטוא לאמת.

    לדעתי קרן נויבך לא תגווע ברעב, וטוב שכך, ולא חסרות במות אחרות בן היא יכולה להוכיח שהיא לא פחות טובה מאחרות: כולל המחליפים/ות שלה. שתתחיל כמו דליה מזור שהייתה לה את אותה הבעיה, ברוקדים עם כוכבים.

    ובקשר לחנה גור, חנה גור היא דוגמה למקרה הזה, משום שהיא הייתה זמרת בינונית, ועובדה שלא זכתה. אם היא הייתה זמרת פגז היא הייתה נכנסת למרות המראה שלה, ולא חסרות חתיכות שדחו מכוכב נולד כולל ילנה אילייב.

    • עדו הגיב:

      "הרבה מאוד בנות צעירות, ולא ממש מוכשרות, נכנסות לתפקידים בדיוק בגלל שהן עוברות מסך"
      בדיוק.
      בזמנו ספיר קאופמן הייתה צריכה לקבל שיעורים בדיקציה כדי להיות מגישה, הכישורים שלה הקודמים כללו תואר מלכת יופי. שום דבר אחר.
      לשים אישה חסרת כישורים בתפקיד מגישה רק כי היא יפה סולל את הדרך לפיטורי מגישה אחרת בטענה ה'מקצועית' שהיא לא יפה מספיק. אלו שני הצדדים של אותה מטבע.
      בוודאי שנשים לא עושות את אותו צבא, מצד שני, גברים לא יולדים ילדים, גם כן לא פייר.
      נו באמת, ישנם מקומות שבהם אי שוויון בין גברים לנשים הוא טבעי לגמרי. באותה מידה שיש חוסר שוויון בין גבוהים לנמוכים כשזה מגיע לבחירת שחקני כדורסל. אף אחד לא יטען שמישהו גבוה צריך להשתכר פחות מנמוך בגלל שבכדורסל יש אפליה לטובתו. לגבי כוכב נולד , האמת? זאת בסופו של דבר תחרות פופולריות. אני זוכר עוד זמרת שמנה אחת שהודחה בשלב הכי מוקדם של התוכנית למרות ששרה יפה. הקהל מחליט והוא מחליט לא רק בגלל הביצועים הקוליים, זאת זכותו. הגיוני גם שבכוכב נולד ינסו להתכוונן לטעם של הקהל ומראש להביא זמרים שירצו את הקהל. הם בעסק כדי להרוויח כסף בסופו של דבר. אבל הנה, יש תוכנית חדשה בשם the voice שמסתירה בכוונה את הזמרים ונותנת לנו לשמוע רק את הקול כדי שנשפוט בהגינות ולפי מה ששמעתי היא עוברת את אמריקן איידול ברייטינג.

  12. איתמר הגיב:

    עצוב, מרגיז, מקומם

  13. ניתוח מצויין ומרחיב דעת לגבי פיטורי נויבך.
    קרן נויבך היא רק קצה הקרחון של תופעה רווחת ברשות השידור לאחרונה, והמוזות בינתיים שותקות/ים.

  14. הלה, סידני, אוסטרליה הגיב:

    א. קרן נויבך אולי לא יפה במיוחד (היא לא) אבל היא "עוברת מסך". אם התפקיד מראש דרש "פרצוף נעים" לא היה צריך להחתים אותה לתפקיד (מגישת "מבט שני") מלכתחילה. כשאני קוראת על פועלה (כלומר, על התוכנית "סדר יום" אני יודעת (!) שמדובר כאן בפעולה פוליטית ובראשות השידור לא חסרים אנשים שהועפו (או מונו) על בסיס פוליטי.
    2. זוכר לי היטב מועמד בעונה הראשונה או השניה של כוכב נולד שגלית גיאת לא הסכימה להעביר אותו לגמר בגלל שלדעתה הוא "לא עבר מסך". הוא נראה טוב אבל לא היה פוטוגוני (קצת לא מגולח גרם לא להיראות ממש לא טוב). הוא מאוד כעס על העניין, הנקודה היא שברגע שאותו קריטריון מתקבל לגבי נשים וגברים לא מתאים לי להתבכיין על הנקודה הזו.
    הקרב החשוב כאן (והוא פמיניסטי במובן הרחב – כמו במאמר של מירב מיכאלי "אישה או שחור") – אנשים בעלי דעה שיש לה מקום רק בשידור הציבורי (דעה לא נעימה שאין לה שום צידוק מסחרי), *אסור* להשתיק אותם. לא בגלל איך שהם נראים ולא על סמך שום סיבה אחרת.

  15. רוני הגיב:

    שמחתי על הפוסט הזה וגם לא. הוא חושף את השיטה הזו בצורה מאוד מדויקת, את הקלות של הטלת רפש באשה וביזויה תוך שימוש במראה שלה, וזה חשוב.
    אבל, במקביל, שאל אותי עיתונאי למה לא הזכרתי את העניין בטקסט שכתבתי על נויבך, והתשובה היתה פשוטה: העיניים שלי נותרו על הכדור. "לא עוברת מסך" זו הטעיה. זה ספין שמיועד לגרום לנו לדבר על המראה החיצוני של האדם – בדרך כלל של אשה, כמובן – במקום על המהות. אז התעקשתי להשאר עם המהות, שנויבך הודחה כי היא חתרנית ולא מוכנה להיות מאומרי ההן של השלטון.
    אבל כן, חשוב, נוקב וברור. הרשימה הזו מאירה עיניים.

    • רוני הגיב:

      אני חושבת ששתי הפנים של העניין הן מהות. הדיבור על המראה החיצוני הוא פן נוסף של העניין – לא פן שולי שאיננו מהותי. אפשר לדעתי לסכם שקרן נויבך פוטרה כי היא חתרנית, לא מוכנה להיות מאומרי ההן של השלטון, ולא נראית כמו שמגישת-טלוויזיה נדרשת להיראות בימינו. הצטברות הנתונים הללו הביאו לפיטוריה, ואני חושבת שכל צלע במשולש הזה תרמה לכך.

      חשוב לדעתי תמיד לתת את הדעת על כל הפנים, ולא להתמקד רק בפן אחד, ולכנותו "מהות". זה נכון שנויבך ניצבת כעת בשורה אחת עם עיתונאיות ועיתונאים ש"נעלמים" מהמדיה בגלל האופן שבו הם מבקרים ואינם נסוגים, אבל אם לא נראה שקרן נויבך פוטרה גם כי היא אישה שאיננה עומדת בסטנדרטים מסוימים של יופי, נחטא גם כן לאמת שעומדת בבסיס הדחתה ממסך הטלוויזיה שלנו.

      • רוני הגיב:

        כנראה שניוותר באי הסכמה בעניין הזה. היא לא פוטרה כי היא לא עומדת בסטנדרט של מראה טלוויזיוני. אפשר היה לפטר אותה אלף פעמים על הסעיף הזה. היא משדרת כבר 19 שנה. היא פוטרה כי היא מפריעה להם.
        אבל מובן שהמראה שלה היה תירוץ מצוין. אם היו אומרים שמפטרים אותה בגלל שהיא מעבירה מסרים שמאלניים, זה לא היה עובר. "לא עוברת מסך"? לכי תתווכחי עם זה. ואכן, באתרים כולם קיבלו את העניין כעובדה, וניהלו שיחות ערות על התלתלים שלה. בעיני היא כמובן עוברת מסך מצוין.

      • רוני הגיב:

        שימי לב שלא טענתי שהיא פוטרה בגלל המראה שלה – טענתי ששילוב הדברים, בנוסף למצב שאת תיארת (עיתונאית חתרנית וכו'), הוא שהוביל לפיטוריה. לא הייתי ממהרת להתייחס ל"לא עוברת מסך" כסתם תירוץ. אמנם, יכול להיות שזו סיבה שאיננה עומדת לבדה (כפי שאני מציינת פעם שלישית או רביעית), אבל נתנו אותה כסיבה, ולא הייתי ממהרת לומר "הם סתם מבלבלים את השכל". צריך להתייחס לסיבה הרשמית ברצינות, גם אם בדרך היא מכסה על סיבות נוספות שעמדו בבסיס העניין.

        האתרים כולם התעסקו במראה החיצוני בלבד ולא גירדו את פני השטח, וזו סתם בעיה שלהם ושל כלי התקשורת בכלל – לא לחקור קצת את העניין ולבדוק מה עומד בבסיס הפיטורין. מן הסתם זו גם הבעיה של הקוראים, שלא מקבלים את כל התמונה: מי שרק התייחס לתלתלים, התעלם מהמצב של פיטורין על רקע פוליטי (ואני לא מדברת על הפוסט פה שמעלינו, שלקח את נויבך כקרש קפיצה לדיון רחב יותר ורלוונטי מאוד). אבל מי שהתעלם מהתלתלים, נותר עם אישה שפוטרה בדיוק מאותן סיבות וטעמים שגבר היה מפוטר. זה לכל הפחות לא מדויק, וזה מצב ייחודי שאוי לנו אם לא ניתן עליו את הדעת.

      • רוני הגיב:

        בקריאה חוזרת של התגובה האחרונה שלי, שמתי לב שכתבתי פעמיים "לא הייתי ממהרת לומר…" רציתי להבהיר שלא התכוונתי להפנות טענה של נמהרות ופזיזות כלפייך, רוני, אלא כלפי אנשים רבים אחרים שלרוב מוחקים את טענת הרלוונטיות של מראה חיצוני.

      • ליהי יונה הגיב:

        רוני, אני מסכימה לחלוטין שהיא לא בהכרח פוטרה בגלל התירוץ של לא עוברת מסך. בדיוק כך התחלנו את הפוסט.
        אני חושבת אבל שגם אם זה תירוץ, אז גם בו חשוב לדון. אם להשתמש במטאפורה שלך, אם מישהו זרק את הכדור הצידה כדי לבלבל אותנו והכדור עף ופגע בילדה, אז חשוב להישאר עם העיניים על הכדור, אבל אשמח שמישהו יגיד גם כמה מילים על הילדה. טוב זאת דוגמא טיפשית, אבל נראה לי העיקרון מובן🙂

  16. משתמש אנונימי (לא מזוהה) הגיב:

    אני שמח לשמוע שגב' נויבך מודרת מהמקרופון .
    לטעמי גב' נויבך היא שדרנית גרועה ביותר : צעקנית , מתלהמת , חסרת יכולת להאזין ולהפנים דעות הפוכות לשלה . גב' נויבך עדיין אוחזת במקרופון של הציבור ואני עדיין משלם את שכרה. עתונות חופשית בחברה הוגנת לא צריכה להיות התלהמות וגסות רוח כפי שמפגינה גב' נויבך כלפי מרואינים : בראיונות עם רמה"ש א. ברק לפני 11 שנים נהגה בגסות רוח ובניסיות השתקה . בראיון עם כב' שר האוצר יובל שטייניץ התפרצה לדבריו פעמים רבות במהלך הריאיון הרדיופוני.
    לסיכום: היא גסת רוח ולא ראויה לשאת מקרופון ציבורי ואשמח אם תופסק העסקתה ברדיו ותוחלף אולי לסוג אחר שלא כרוך בעבודה עם אנשים .

    • עדו הגיב:

      אז שזו תהיה הסיבה לפיטוריה.
      אין לי בעיה עם דעתך כמאזין, היא לגיטימית ואין מה להתווכח עליה. אבל לא זה מה שאמרו כשפיטרו אותה אלא שהיא לא נראית מספיק טוב וזה כבר מוזר. כפי שאמרו כאן, 19 שנה היא בטלוויזיה ועכשיו נזכרו?

  17. פינגבאק: "שוליים" מתרחבים « האחות הגדולה

  18. פינגבאק: קריאה לביטול הדחתה של קרן נויבך

  19. פינגבאק: סודקת מסך | העוקץ

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s