היי בובה / פרסומת לג'יימס ריצ'רדסון מבית היוצר של גליקמן נטלר סמסונוב

זהו סיפורה המרגש של רותי מהדיוטי שהפכה מבובת סמרטוטים לאישה שמחליטה לבד איפה לקנות בושם. תתכוננו להזיל דמעה. האבולוציה המתוארת, משתקפת ביפי הדרה בסדרת הפרסומות של ג'יימס ריצ'רדסון מאז 2008 ועד היום.

פרסומת ראשונה, "רותי הטיפשונת"

http://www.youtube.com/watch?v=iOVTvharA0M

"לרותי יש חולשה לבושם, אך היא חושבת על העוקם

קונה ביוקר איזו שטותי, במקום לקנות בזול בדיוטי,

בדיוטי זול כל השנה…. יודעים את זה?

כל המדינה!

אך יש מבצע בפתח תקווה

די, רותי רותי, תקני בדיוטי

רותי: או במרכז רמת-אביבה

תקשיבי רותי, תקני בדיוטי

לא תמצאי מקום יותר זול מזה"

הוי רותי, זוכרת איך היית בפרסומת הראשונה? נכנסת לדיוטי כמו ילדה קטנה בחנות שוקולד, לבשת את השמלה השחורה נטולת המחשוף המשעממת ההיא, והבטת בבקבוקוני הבושם כבפעם הראשונה. כמעט שהתפתית למבצעים הארציים של פתח תקווה ורמת- אביבה. אני מניחה שהתכוונת לקניון רמת אביב אבל לא הסתדר לך החרוז. לא נורא רותי, מזל שחברות שלך עצרו אותך בגופן, הרי בשביל מה יש חברות?…

פרסומת שנייה, "שירת הטייסים"

היי רותי, את כבר נראית יותר טוב. השמלה, האודם והלק אדומים, אפילו יש מחשוף, ניכר שכבר יותר טוב לך בחיים. נכנסת לדיוטי בדילוגי סטילטו של כוכבת אמיתית. אך אבוי, את עדיין "חושבת כמו בלונדינית", בדמיונך מפליגה לחנויות של בת-ים וגבעתיים. כנראה שגם בובת סמרטוטים קשה לאלף, מזל שהפעם נוספה לעדת חברותייך גווארדיה מפוארת של טייסים ודיילות, אנשים ברי-סמכא שיישאו אותך על זרועותיהם חזרה לדיוטי, המקום הטוב עבורך כפי שתלמדי גם את בעתיד.

http://www.youtube.com/watch?v=m2QOHvF39Ps&feature=related

"הוי רותי רות, מתי תביני

את שוב חושבת כמו בלונדינית

דיילת לא בלונדינית: קונה ביוקר איזו שטותי

במקום לקנות בזול בדיוטי

בדיוטי זול בכל עונה…

רותי: אמרתם לי?

כולם: לפני שנה!

רותי: אך יש חנות בגבעתיים…

כולם: תקשיבי רותי, תקני בדיוטי

רותי: ובבת ים אפילו שתיים

דיילת: תקשיבי רותי תקני בדיוטי

לא תמצאי מקום יותר זול מזה!

פרסומת שלישית, "רותי קינג-קונג "

או, ככה אנחנו אוהבים אותך רותי. אישה עצמאית, אך קוקטית. ענקית אך לא-מאיימת. לא מקבלת שיט מאף אחד ומדברת בשביל עצמך במשך פרסומת שלמה! בגפך תרה את הארץ שתי וערב כדי למצוא את המבצע הטוב ביותר, מה לא תעשי בשביל בושם זול. אין, אין עלייך רותי- אפילו הורדת את העקבים בחרמון ובאיילון אני כל כך גאה בך. רואים שעברת תהליך, בסוף הפרסומת את נותנת "מילה של רות" תוך שאת ממלאה סלסלה במוצרים ומתחייבת למחיר הזול ביותר. רואים שאת אישה משוחררת רותי, רואים.

http://www.flix.co.il/tapuz/showVideo.asp?m=3562845

רותי: "חיפשתי בושם בצפון, גם לדרום הלכתי

בירושליים בלי חשבון כל אבן שם הפכתי

אם מצאתי דיל בעיר, הוא מניאטורי וזעיר

כי בדיוטי זול יותר

אז קחו אותי לשם מהר!

בדיוטי- זה זול יותר

בדיוטי- מילה של רות

בדיוטי- זה זול יותר

בדיוטי- זו התחייבות!

יכול להיות שכל מילה מיותרת, ובכל זאת. אנשי הקריאייטיב היצירתיים ומחלקת השיווק של ג'יימס ריצ'רדסון  בחרו לפנות אלייך, הצרכנית הישראלית כאל בלונדינית אימפולסיבית המונעת מתאוות בשמים בלתי נשלטת וכאל בובה הדורשת מפעיל. ואליך, הצרכן הישראלי כאל זה שצריך לחנך אותי, הצרכנית. סיפורה של רותי הוא סיפורם של קהלים שבויים רבים המובלים כצאן לטבח על-ידי מכונת הסטריאוטיפים המשומנת של עולם הפרסום. ויחד עם זאת, משהו ברותי מהדיוטי מעצבן במיוחד. אולי זו ההבעה חסרת האונים, הקריינות הסמכותית או העובדה שרותי הפנימה את המסרים והפכה לכוכבנית קמפיינים מבויתת. ואולי, רק אולי, מעז יצא מתוק. אולי יש בה בפרסומת כדי להציג באופן הבוטה ביותר את החלק הרדום בתודעה שלנו, זה שמובל, סופג, מפנים ומיישם. אולי יש בהקצנה הבוטה הזו קריאה להתעוררות. אם אנסה לזקק את סדרת הפרסומות לכדי מסר אחד הוא ללא ספק יהיה: "את מטומטמת, תקשיבי לנו". אולי הקיצוניות הזו היא מה שנדרש כדי שבובת סמרטוטים תרד סופית מהחוטים.

—–

(מעין סודאי)

אודות ראומה

בלוג עם תודעה
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי, עם התגים , , , . אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

7 תגובות על היי בובה / פרסומת לג'יימס ריצ'רדסון מבית היוצר של גליקמן נטלר סמסונוב

  1. עידו אביטל הגיב:

    איזה יופי…
    מסכים לחלוטין עם הסוף של פסקת הסיכום.. פחות עם ההתחלה שלה. קשה לי להאמין שהכוונה היתה לדמות את רותי לצרכנית הממוצעת. שהרי איזה פרסומאי יתיחס בזלזול כזה לקהל היעד שלו? זה לא אומר שאני כן יודע מה היתה הכוונה.. אולי סתם גימיק..
    בכל אופן אין ספק שהפרסומת מבחילה. היא עושה רושם של חובבנות רדודה ולא נראה כאילו מישהו שם התאמץ יותר מדי לכתוב להפיק או לחשוב… אבל אנחנו הרי יודעים שפרסומות כמו פרסומות נבחנות במבחן התוצאה והשאלה היא האם אחרי האבולוציה הזאת.. תקשיבי להם?

    • מעין הגיב:

      היי עידו, תודה על התגובה!
      האמת שאני כבר לא יודעת למה התכוון המשורר…
      בפרסומות של היום דמותה של הצרכנית הממוצעת מתדרדרת מפרסומת לפרסומת, המכנה המשותף הולך ויורד (ע"ע ג.יפית) וזה גורם לי לחשוב מחדש על מהו הממוצע לדעת הפרסומאים… יחד עם זאת יכול להיות שאתה צודק, וזה נעשה פשוט בקטע לעגני וחסר טעם, (אבל האמת שזה גם לא מנחם אותי) ולגבי מבחן התוצאה, העצוב הוא שהפרסומת כנראה עובדת, אחרת אני מניחה שלא היו טורחים לעשות שלוש כאלה… אני לא מצפה מאנשי מכירות לרגישות מגדרית גבוהה מידיי זו האמת, אך מקווה לצפייה יותר ביקורתית של קהל הצרכנים והצרכניות… תודה לך🙂

  2. yoavush הגיב:

    בהמשך לפוסט ולדיון שעולה בתגובות, אני רוצה להגיד שבעיני זו פרסומת מוצלחת למדי, ובדיוק בגלל זה אני חושב מעין מצאה לנכון לכתוב דווקא עליה (ולא על ג. יפית, שהרי מה עוד לא נאמר על ג. יפית?). אני אסביר.

    לא יודע למה, אני חושב שיש משהו נורא כיפי בפרסומת הזו. אולי זה בגלל שהיא משדרת סוג של פאן, נראה שמי עשה אותה באמת נהנה לעשות אותה. בכל מקרה, הפרסומת בוודאי לא חובבנית, יש בה קאמפיות שנראית לי מכוונת והיא מחזיקה כבר שלושה סרטונים לאורך זמן.

    לדעתי היא גם לא רדודה בהרבה מפרסומות אחרות. מה שבכל זאת מושך את העין בה, אולי, זה משהו אחר שמעין הצביעה עליו: הבוטות. כלומר, הפרסומת לא רדודה או פחות מזלזל בצרכן מאחרות, היא אולי פשוט הרבה יותר בוטה בעניין הזה. נדמה לי שזה מה שאתם מרגישים, למרות שאני לא יכול להתחייב על זה בעצמי (אני חושב שיש פרסומות בוטות בהרבה).

    מה שהפרסומת אומרת זה בדיוק זה: כולכן בלונדיניות מטומטמות. כך עולם הפרסום רואה את עולם הצרכנים, ואף יותר מכך: כך עולם הפרסום רוצה שהצרכנים – גברים ונשים כאחד – יתנהגו, כבחורות כנועות. בעולם הפרסום אין מקום לרגישות מגדרית, כי רבים מן המוצרים (למשל, בשמים) הם בעצמם חסרי רגישות מגדרית.

    אמרו לי אתן, כיצד אפשר למכור בושם מבלי להיקלע לאי אלו הבדלים מגדריים? כיצד אפשר למכור בושם מבלי להיקלע לסקסיזם מסוים? כיצד אפשר למכור משהו "לנשים" מבלי להרים קול זעקה מאיזה פלג פמיניסטי כלשהו? הרי על כל פרסומת שכזו, תקום כבר האישה שתכתוב טור על מדוע היא סקסיסטית או שוביניסטית (מצטער אם הטון שלי נשמע גם כזה, הדברים יפים גם לגברים בהתאמות הנדרשות).

    כנראה שאי אפשר, ולכן הבוטות של הפרסומת הזו מרגיזה אולי. רותי לא הולכת על קצות האצבעות (אישה כמוה הולכת על עקבים), אלא אומרת בפירוש את מה שפרסומות רבות נמנעות מלהגיד (ובכל זאת אומרות). זה מה שהופך אותה למוצלחת.

    • מעין הגיב:

      היי יואב, תודה על התגובה (באמת זה משמח אותי)

      אני לגמרי מסכימה איתך שפרסום מוכוון מגדר כנראה תמיד יגרום לכמה ורידים להתנפח, אין אפשרות לצאת מזה נקי, גם אם ירעיפו עלי מחמאות אני כנראה אתעצבן מזה… ואין ספק שהפרסומת הזו מרשה לעצמה מה שהרבה אחרות לא, להגיד לי הכל -ב-פ-נ-י-ם, באמת "שמפו" (אם לצטט את מירי פסקל – דיווה אמיתית). ויחד עם זאת, זה לא משנה את העובדה שהמסר שהיא מעבירה הוא פוגעני ומשפיל כלפי (א)נשים, ומשרת מערכת דימויים וסריוטיפים שכבר דיברנו בה מספיק, ולכן לא ברור לי למה היא כל כך מוצלחת, האם העובדה שהם לא מתביישים לומר לי את הדברים שהם חושבים עליי אמורה לשעשע אותי או לגרום לי להעריך אותם? נוט.

    • עידו אביטל הגיב:

      מסכים שלא בכדי הפרסומת מחזיקה שלושה סרטונים לאורך זמן. מסכים כי יש והפרסומת מוצלחת. מסכים כי הפרסומת מרגיזה ואפילו בלתי נסבלת בכדי לראות אותה עד הסוף.

      אולם כל זאת נבחן כאמור רק במבחן התוצאה אך לא הופך אותה לטעמי לקמפיין שיווקי טוב. ההשוואה לפרסומות אחרות לא במקום. העובדה שהרבה פרסומות בוחרות בדרך הקלה ובונות את עצמן על סטריוטיפים לא שמה את הפרסומת הזאת במצב יותר טוב. צרת רבים נחמת טיפשים. מעבר לכך אני מכיר הרבה פרסומות שפונות לאותו קהל יעד ועושות יופי של עבודה מבלי שיהיה לאף "פלג פמיניסטי" או סתם ביקורתי מה להגיד. לטובה או לרעה. יותר מזה אני לא חושב שהיה פה אפילו ניסיון ליצור בז או להיות בוטה יתר על המידה בכוונה. הבחירה בחיבור של כמה חרוזים בגרוש למנגינה בנאלית שכזאת מעידה לטעמי על רדידות ואפילו על טיפשות. היה צריך לחשוב איך להגיע גם למעיין וחברותיה ואיך לשכנע גם אותן לקנות בדיוטי (מי אם לא הן?). אני סמוך ובטוח שהם פספסו את רוב קהל היעד ושלרובן הפרסומת הזאת עוברת מעל הראש במקרה הטוב ובמקרה הרע פשוט מושתקת עם השלט של הטלויזיה שלא לומר שוברת את המסך ע"י השלט של הטלויזיה…
      אני לא מצפה מעולם הפרסום לרגישות מגדרית. אני מצפה שישקיע בקהל היעד שלו. ואולי לקצת יצירתיות… אבל זה רק אני..

      • יואב הגיב:

        מאיפה אתה יודע שלא מדובר בקמפיין מוצלח? אתה יודע מה המטרות שלו ויש לך נתונים לגבי ההישגים שלו? ולמה שפרסומאים לא יבחרו בדרך הקלה? אין כאן עניין של צרת רבים נחמת טפשים. פרסומות לא אמורות לספק את מבקרי התרבות בעלי האג'נדה, והן גם לא חייבות להיות מתוחכמות במיוחד. הן אמורות למכור או לעורר מודעות. אני לא חושב שהפרסומת הזו מפספסת והיא כנראה גם עובדת היטב, עובדה, 3 סרטוני פרסומת וגו'.

  3. נועה יעקבי סטיבנסון הגיב:

    שלום, אני מאד מודעת מגדרית, סיימתי תואר במגדר. מצפה שהפרסומות ישתמשו בנסיון והידע שמצטברים והולכים בנושאי המגדר. לא, אנחנו לא מטומטמות..אנחנו לפעמים בלונדיניות – אז מה?..אנחנו נהגות מצוינות, רוב מטלות הנהיגה עלינו.. יש לנו אופק רחב, רצון לשיחה אינטליגנטית ולא ברור למה גוררים אותנו לרפש ה"סטריוטיפ הבלונדיני"..מה, אין ברונטים מטומטמים? (יש!! ואפילו הרבה יותר מברונטיות…) אין זה נכון להתייחס לנושא באופן קיצוני, אלא לחשוף את קהל היעד באופן מתוחכם ואינטליגנטי לשפע הפרסומות.. זה בסדר..אנחנו נתמודד..
    תודה

כתיבת תגובה

