אישה הגונה


שתינו ראינו את המודעה הזו בהזדמנויות שונות, במקומות שונים ברחבי הכרמל. שתינו ברגע הראשון גיחכנו, ושנייה אחרי זה הבנו שזה טרגי. ניסינו, ככה בינינו לבין עצמנו, להבין מה מעציב אותנו במודעה הזאת, ולהרהר על מהות תפקידה של עוזרת הבית.

מעניין בכמה בתים הטרידו אותה כבר. כנראה שיותר מאחד אם היא החליטה לציין מפורשות על החרגת השירות הספציפי הזה באופן כה בלתי מרומז.

אחת הסיבות שמשהו כ"כ מבהיל במודעה הזאת היא הדיסוננס המוחלט בין ההפתעה שאוחזת בך כשאת קוראת אותה, לבין הנונשלנטיות האגבית בה הסייג "ללא sex" מונח בה. מי שכתבה את זה לא חשבה שזה משהו מיוחד או חריג.

משהו באמירה היבשה הזאת – "ללא sex", מצביע על קיומו של עולם שבו זה אפשרי והגיוני לחלוטין לדרוש סקס מהעוזרת שלך.

וזה מפחיד. כי אם ישנו עולם שזו דרישה לגיטימית בו, איך זה שלא ידענו עליו? איך הוא חמק מתחת עיננו? וכמה עוד דרישות 'לגיטימיות' כאלה נדרשות מנשים מוחלשות בכל רגע?

אבל אם לעזוב לרגע את השאלות החברתיות הגדולות, התעלומה של סיפור העוזרת נותרה מנקרת. מה יש בה בעוזרת הבית שגורם לנו לחוש אדונים?

בהתחלה חשבנו שאולי זו התרבות הפופולארית הפורנוגראפית שהחדירה לנו לפנטזיות את הדימוי של עוזרת הבית הסקסית.

מקינון אומרת שהורגלנו לקשר מין לכוח. להפעלה שלו. לשימוש בו. מין, הוא צינור נוסף לבסס שליטה. אם מסתכלים על זה ככה, הקשר די ברור. אם שליטה מתקשרת למיניות, אפשר לשכב עם העוזרת, וזה אפילו די מדליק. לא רק זה, זה אפילו טיפונת מותר. זו שליטה, וזו שליטה, ומה כבר לעזאזל ההבדל?

ויחד עם זאת, אותה תרבות של ההאוס קיפר השווה, שזורה בדימויים נוספים של חוליו הגנן הלטיני או של נער הבריכה הצעיר [גם הם חווים את הדיכוי במעמדם] ועדיין, נראה פחות סביר להיתקל במודעת גננות שמציינת שהיא לא כוללת שירותי מין. מה בכל זאת מבחין אותם מעוזרות הבית?

אולי הסיבה נעוצה בכך שאינסטלאטורים, מדבירים, וטכנאים הם בדרך-כלל גברים חזקים עם תעודה. יש להם מקצוע, ואנחנו זקוקים להם. ניקיון בתים, הוא בסך- הכל ניקיון. כולנו יודעים איך לעשות את זה פשוט אין לנו כוח. עוזרת הבית היא בדרך-כלל אישה, חסרת השכלה אקדמית, קצת ענייה, שניתן ומקובל לכפוף וגם להכפיף.

סיבה נוספת שאפשר לחשוב עליה היא הקשר הרציף. אינסטלאטור, וגם מדביר, באים פעם בכמה זמן והולכים. עוזרת הבית שלך, כשמה כן היא – שלך. קודם כל היא פה בשבילך, אחרי זה אפשר לחשוב עליה בשבילה.

על הקשר שבין עבודה סיזיפית לבין דה-הומניזציה של עובדים בהקשר הקפיטליסטי כבר דובר רבות (מרקס? מישהו?). הטענה היא שההפיכה של העובד לבורג זעיר במערכת גדולה ממנו, שאינו מתוגמל רגשית, ומנותק כל קשר מתוצר של העבודה שלו, משטיחה את אופיו ומדכאת את היסודות הדינאמיים באישיותו, עד הפיכתו ליצור פלגאמטי ופסיבי. מבחינתנו, הפועל הפשוט הופך לאמצעי ולא לתכלית. במצב כזה, בו העוזרת שלי היא אמצעי בלבד, מותר לי לדרוש ממנה כל דבר שנדרש לשם האושר שלי. במצב כזה של הכפפה כה בולטת של העובד, עולה השאלה למה לעזאזל לקדש דווקא את האוטונומיה שלו על גופו, אם כ"כ הרבה ממנו כבר הפקענו?!

יכול להיות שכל זה נשמע מופרך, ורדיקלי (הו לא!). אבל לכל מרימי הגבה – אנחנו מחזירות אתכם לתמונה שבראש הכתבה הזאת. אי שם ישבה אישה בת ארבעים שלקחה את הרגע להוסיף שתי מילים למודעה שלה, ולנו אין כ"כ מושג למה.

ניחא, לפחות עכשיו אנחנו יודעים שלא כל הרוסיות זונות, אולי רובן, אולי חלקן, אבל בטוח שזאתי לא. בטח עוד אנשים יתלשו את המספר ויצלצלו אליה. הם יקבעו איתה בטלפון שתבוא באיזה בוקר ויצפו לבואה. כשתיכנס היא תגיד שלום ותתחיל לנקות, הם יראו איך היא מנקה מתחת לספה את כל האבק, ואולי יעיפו מבט חטוף לתחת שלה תוך כדי. הם יראו אותה עושה כביסה וספונג'ה, שוטפת כלים ומחליפה מצעים בבית שלהם. ואולי ידמיינו איך היא במיטה על אותם מצעים בדיוק. אולי חוסר המושגות שלה אפילו ידליק אותם קצת. אבל הפעם, כשהם יצפו בה הם ידעו בבטחה שהיא לא מאלו. שאין שמץ של סיכוי שהיא כן, ושללא צל של ספק, מדובר באישה הגונה.

(מעין סודאי וליהי יונה)

אודות ראומה

בלוג עם תודעה
רשומה זו פורסמה בקטגוריה כללי, עם התגים , , , , . אפשר להגיע ישירות לרשומה זו עם קישור ישיר.

13 תגובות על אישה הגונה

  1. יואב הגיב:

    המודעה הזו היא כמו שיר. שימו לב לניגודיות, למתח, שבין ובתוך השורות:

    אישה הגונה בת 40 מחפשת
    עבודות בנקיון דירות
    וילות
    גינׂון
    טלפון
    ללא סקס

  2. יואב הגיב:

    יצא לכן לתהות באיזה סקס מדובר?

    אתן מתארות יפה את הניצול של בעלי המקצועות השקופים. ואז אתן קושרות בין סקס לכוח. ומנסיוני, שיתכן ואינו נתמך בממצאים אמפיריים, עיקר הדיכוי של המנקות הביתיות מגיע מצידן של הנשים, האדוניות. הבעלים אולי מטרידים אותן מינית, אולי אצלם נמצא גם הכוח לשלם, אבל הנשים הן אלו שמתעקשות על נקיון מבריק, מצוחצח, עוקבות, בולשות, במה נגעו, איפה לא נגעו (כמו בוס ומזכירה, נניח. סרט מומלץ, המזכירה). הגברים בד"כ פחות רגישים לזה, עבורנו המנקות לא שונות מהאינסטלטור – הן מתקנות את מה ששבור.

    אז אם יש קשר בין סקס לבין הפעלת הכוח עצמה, לפרקטיקה של הפעלת כוח ולא רק לעמדת הכוח, האם יתכן ומדובר בהטרדה מינית ע"י אישה? אונס אצל גברים זה לרוב עניין פונקציונלי, אצל נשים זה בד"כ עניין אישי. ואומרים שאצל נשים אין דבר אישי יותר מאישה שחודרת לבית שהיא הקימה, ומה עושה המנקה אם לא מפקיעה מן האדונית את תפקיד אם הבית במובן מסויים?

    ובמקרה נתקלתי גם בזה:

    http://contexts.org/socimages/2010/07/13/women-and-their-maids-a-photographic-levelling/

    • ראומה הגיב:

      היי ג'ו

      אני מסכימה שנשים יכולות לשמש סוכנות דיכוי ומסרסות אכזריות לא פחות ואף יותר מכל מיני גברים… לא התייחסנו לכך בפוסט למרות שחשבנו על כך תוך ההשתעשעות בקטע הזה, http://reshet.ynet.co.il/12433.aspx
      ויחד עם זאת, מעבר לאזכור הקשר שבין מין וכוח של מקינון קשה לי לקרוא לנגישה של האדוניות בעוזרת הטרדה מינית. נראה לי שאני עדיין בשלב שבו אני תופסת הטרדה מינית כקשורה קשר חזק להטרדה על רקע סקסיסטי, אבל ייתכן שזו עדיין התפיסה המוגבלת שלי למה זה הטרדה מינית, וסקסיזם, בייחוד כשמגיע מכיוון נשים.

      מעין

  3. זה תסביך הגיב:

    אני לא מאמין לשניה שזה אמיתי, כנראה קראת את מקינון שטפו לך את המח בתיאוריות המטורפות וההזויות של הפסיכפתיות הפמיניסטיות, את מתוסכלת שאין ראיוות בשטח לנכונות התיאוריה ו……

  4. זה תסביך הגיב:

    כל חד עין ישים לב שהאותיות במילה "ללא" הן בסגנון אחר מיתר הכתוב וזה כנראה הוספה של מישהו שעבר במקום כמהתלה ( רוצה לחשוב שזה רק מהתלה), אבל שום דבר, גם לא האמת, לא יעצור אותך ואת חברותיך …..

  5. מישהו הגיב:

    אני לא עוקב יותר מדי מקרוב אחר הסטטוס החוקי של פירסום מודעות סקס בעיתונים, אבל זכור לי שבעבר הדבר נאסר, ואז היו כל מיני פירסומים של "מאסאז'ים" או "אירוח פרטי בוילה" וכו, וכך קרה שנמצאה פרצה בחוק. פעם נתקלתי במודעה של סוכנות שעניינה מסאז'ים, והיה כתוב בפירוש בהודעה שמדובר במשהו ללא סקס. בגלל החוק (או מדיניות העיתון, מי יודע) התרבות הפכה לכזו שמילים רבות הן שם קוד למשהו אחר. המפרסמים פשוט ידעו שמסאז' הוא מילת קוד. זה הכל. לא דיכוי, לא פטריארך, לא כלום.

    האישה הזו יודעת שהיא אישה שמפרסמת את העובדה שהיא באה לתת שירות. היא יודעת שכל שירות שאופיו לא מיני, יתפרש כמיני, בגלל שהתופעה הזו קיימת. אם יהיה פירסום גלוי של שירותי מין, לא יהיה צורך בשם קוד לשירותי מין, ואז האישה ההגונה תוכל לנשום לרווחה ופשוט לכתוב "ניקיון", בידיעה שהמילה הזו תתפרש בתור "ניקיון".

    עד שזה יקרה, המילה ניקיון תיחשב אצל אנשים מסויימים כסקס, כל עוד מדובר באישה מנקה ולא גבר מנקה.

    ואגב, אם היו הרבה נשים שרברביות, נשים מדבירות, ונשים טכנאיות, אז גם המקצועות הללו היו נחשבים לשמות קוד של סקס. פשוט, מה לעשות, בדרך כלל גברים הם הצרכנים. השורה התחתונה היא שהאישה ההגונה כתבה את מה שכתבה בגלל עניין שמות הקוד, ולא בהכרח בגלל המקצוע המסויים.

    • מעין הגיב:

      זו דווקא נקודה יפה, שאף היתה יכולה להיכנס לפוסט, אבל גישתנו חלוקות במה שהיא מבטאת. אם מתן שירות על-ידי נשים מתקשר אוטומטית לסקס, הרי שזהו דיכוי, פטריארכייה וכן הלאה. הפוסט היה תקף אם כך, גם למודעת שרברבית או חשמלאית שמציינת שזה ללא סקס. זה אפילו יותר עצוב עכשיו…

  6. avocadoheart הגיב:

    הדיון שהעלית לגבי המודעה הזאת מעניין, אבל מבחינתי היה פספוס של הנקודה – המודעה הזאת לא מקשרת בין עבודות בית לסקס, אלא מבהירה שלא מדובר כאן בשום קוד או מסר מוסווה שהפכו נהוגים – "אני מחפשת עבודה, אני לא מציעה סקס". אני לא אומרת "לא" ומתכוונת ל"כן". אלו אמנם דקויות, אך חשובות לדעתי בפרשנות של המציאות.

    • עדו הגיב:

      כמו שכתבו כאן, אישה (בת 40?) יושבת וכותבת מודעה, היא לא איזו 'משוררת' כפי שהציעו כאן, לא מומחית לדיני עבודה ולא שום דבר יותר מעוזרת בית שרוצה להתפרנס בכבוד. כן, ברמת התיאוריה ייתכן שאי פעם הוטרדה מינית על ידי בעלת בית לסבית, זה נשמע לי יותר כמו פנטזיה גברית מאשר כמו משהו שקרה במציאות אבל שיהיה. מה שבטוח הוא שהיא לא כתבה את המודעה הזאת בגלל שהיא ספגה צעקות צורמניות מאיזו בעלת בית שתלטנית. היא לא כתבה את זה כי היא קיבלה יותר מדי הצעות נישואים עם פרחים ושוקולד. היא כתבה את זה כי היה לה ניסיון רע עם מעבידים שניצלו אותה ומראש רצתה למנוע את האי נעימות (ואולי גם להבטיח שתקבל תשלום בסוף היום?) ועצם העובדה שזה כך ושאישה שהולכת לעבוד בניקיון צריכה לספוג חוויות מעליבות כאלו אומר משהו על החברה שלנו (כן, בעיקר עלינו הגברים).

  7. פינגבק: משייפי ציפורניים, סקס ומה שבניהם |

  8. פינגבק: השרמוטה – קווים לדמותה |

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s